Anders Barnå ny styrelseordförande för SDS-bolagen

Den 20 juni blev Anders Barnå invald i styrelsen och utsedd till ordförande för moderbolaget till konsultbolagen SDS Life Science, som fokuserar på läkemedelsutveckling, och SDS MedteQ som fokuserar på utveckling av medicinteknik.

Anders Barnå har en gedigen erfarenhet och lång karriär inom konsultbranschen och har drivit konsultbolag sedan 1996. Sedan 2017 är Anders VD för Unicus Sverige AB, ett IT-konsultbolag som endast anställer konsulter med Asperger/autism.

- Jag känner mig både glad och stol över att få uppdrag och bli en del av SDS. Jag har haft ögonen på SDS i flera år och upplever att SDS som helhet, och det inkluderar både SDS Life Science och SDS MedteQ, har ett starkt varumärke, många kompetenta medarbetare en kultur som sätter kunder och konsulter i centrum. Styrelsens uppgift är nu, att tillsammans med ledning och medarbetare, säkerställa att bolaget kan fortsätta utvecklas och samtidigt utveckla skandinavisk life-science. Just ’tillsammans’ som är en viktig grundsten i SDS företagskultur menar Anders är nyckeln.

- Anders har i allra högsta grad den erfarenhet vi söker i den här rollen. Han har byggt konsultbolag tidigare och förstår de utmaningar som SDS-bolagen står inför. Anders blir därför en viktig tillgång i vårt styrelsearbete framåt, säger Anna Törner, grundare av SDS och styrelseledamot.

Anders Barnå ersätter tidigare styrelseordförande Jens Hansson som också agerade tillförordnad VD för SDS Life Science under 2021.

• sds medteq

SDS Life Science är ett i norden ledande konsultbolag inom med expertis inom läkemedelsutveckling, regulatorisk efterlevnad, real world evidence, klinisk projektledning, och biostatistik. Vi hjälper våra kunder att utveckla läkemedel, medicinsk utrustning och kombinationsprodukter.