Cytels strategiska konsultverksamhet utökar utbudet

Cytel, SDS Life Science och SDS MedteQ, sammanför statistiska, regulatoriska och strategiska läkemedelsutvecklingstjänster i ‘’Therapeutics Development Team’’.

Cytel Inc., en ledande leverantör av statistisk mjukvara och avancerade analysverktyg för klinisk studiedesign, lanserar nu Therapeutics Development Team (TDT), en vidareutveckling av sitt strategiska tjänsteutbud.

TDT kombinerar Cytels banbrytande mjukvaror, som den prisbelönta Solara®-plattformen för simuleringsguidad testdesign, och ett breddat utbud av tjänster som betonar ett datadrivet förhållningssätt till för läkemedelsbolag centrala discipliner, inklusive klinisk utveckling, regulatoriska frågor och klinisk farmakologi.

Albert Kim, Cytels Chief Medical Officer, och Peter Russell, Senior Vice President för Strategic Consulting, leder den nya gruppen. "Vi är unikt positionerade som en strategisk partner för bolag inom life science som letar efter ett datadrivna sätt att utveckla nya läkemedel eller medicintekniska produkter’’, säger Peter Russell.

Lanseringen av Therapeutics Development Team innebär ett förstärkt kunderbjudande i och med att TDT kan kombinera Cytels mjukvaror för kliniska studier som Solara och East, med multidisciplinär expertis inom läkemedelsutveckling.

Maria Lundberg, vd för SDS Life Science, ser fram emot lanseringen av ett integrerat erbjudande. "Med lanseringen av Therapeutics Development Team är vi bättre positionerade att hjälpa våra kunder att ta läkemedel till marknad snabbare och mer effektivt än tidigare", säger Maria.

Läs mer om Therapeutics Development Team: https://www.cytel.com/therapeu...

Läs pressrelease från Cytel: https://www.cytel.com/news/cyt..

• läkemedelsutveckling

SDS Life Science är ett svenskt företag grundat 2012 som sedan 2022 ägs av amerikanska företaget Cytel Inc. SDS Life Science hjälper läkemedelsindustrin med konsulttjänster inom läkemedelsutveckling, regulatorisk efterlevnad och strategi, biostatistik, klinisk projektledning och real world evidence. Företagets kunder är främst nordiska och små till medelstora företag, men även stora internationella läkemedelsbolag.