SDS rekryterar chef som ska göra Real-World Evidence till eget affärsområde

Sedan flera år arbetar SDS med analyser i så kallade Real World Evidence-studier, ofta farmakoepidemiologiska studier baserade på registerdata från Socialstyrelsen och olika kvalitetsregister. SDS tar nu steget och rekryterar Susanne Kihlblom som chef för SDS RWE-verksamhet och teamet utvidgas samtidigt med epidemiologisk kompetens och projektledarkapacitet för att kunna ytterligare stärka erbjudandet inom Real World Evidence.

En av Nordens mest högprofilerade statistikgrupper

SDS har redan en av Nordens mest högprofilerade statistikergrupper. Gruppen omfattar 14 personer med kompetens inom en rad olika discipliner som biostatistik, epidemiologi och projektledning av RWE-projekt. Ett flertal av medarbetarna är disputerade, många med inriktning mot registerstudier och epidemiologiska frågeställningar.

Satsningen gör att SDS erbjuder ännu vassare tjänster inom RWE

Målsättningen är att kunna erbjuda vassa tjänster inom RWE där SDS arbetar tillsammans med kunderna för att skapa högkvalitativa studier inom RWE som besvarar relevanta frågeställningar under ett läkemedels livscykel. Susanne Kihlblom, som blir affärsområdeschef, kommer närmast från IQVIA som Head of Innovative Studies inom RWE och jobbade främst i Norden.

- Jag ser fram emot att bli chef för RWE eftersom jag brinner för detta område som bara växer i relevans. Att få vara en del av SDS känns mycket inspirerande med tanke på kompetensen som finns i bolaget, säger Susanne Kihlblom.

SDS arbetar idag med ett antal större internationella läkemedelsföretag med olika RWE-projekt och planerar nu för att utvidga utbudet av tjänster inom området.