Utbildning och omsorg är inte lämpliga som integrationsprojekt

Utbildning och omsorg är inte lämpliga som integrationsprojekt

Vi kunde i Kävlinge nya V.19 läsa om Elin Willeruds vilja att göra utbildning- och omsorgsverksamhet i Kävlinge kommun till ett slags integrationsprojekt för instegsjobb.

I dagens debatter kring Covid-19 hör vi gång på gång om bristen på adekvat utbildning som en av de största anledningar till den extrema smittspridningen inom äldrevården/omsorg.

”Goda kunskaper i svenska språket är nödvändiga för trivseln i arbetslaget, relationen till de äldre och möjligheterna för dig som anställd att kommunicera med din chef. I äldreomsorgen är skriftlig och muntlig dokumentation grundläggande förutsättningar för en fungerande verksamhet.” Det konstaterar Kommunal i en relativt ny rapport1 om språket.

Inom utbildning och omsorg ska vi i nuläget inte ta några risker när vi anställer. Vi måste anställa människor med rätt utbildning som besitter goda kunskaper inom tal och skrift i det svenska språket. Eftersom ca 35% av de nyanlända i Kävlinge kommun mer eller mindre helt saknar utbildning, kommer det troligtvis ta flera år innan de har uppnått den utbildningsnivå som krävs inom dessa yrken.

Enligt den statliga utredningen2 ”Stärkt kompetens i vård och omsorg”, rapporteras att ”Vissa utbildare till och med bedriver utbildningen med material på elevens hemspråk för att få dessa godkända”. Även i den utredningen klargörs det tydligt att språkförbistring är ett stort problem inom vård och omsorg.

För att människor ska kunna utbilda sig till den adekvata nivå som krävs och för att kunna tillgodose det behov vi ser i framtiden – måste vi först ta vårt ansvar som kommun och stämma av med vart de utrikes födda befinner sig kunskapsmässigt idag. Vilken utbildning har de med sig? På vilken nivå ligger det svenska språket? Vilka kurser saknas för att personen i fråga ska kunna kvalificera till tjänsten? Det är att vara snäll, det är att ta ansvar och att vilja göra gott.

Språket ÄR nyckeln att ta sig in i det svenska samhället men inte genom att göra så viktiga kommunala funktioner som utbildning och omsorg till integrationsprojekt.