Ny transportlösning minskade koldioxidutsläppen med tre fjärdedelar

Ny transportlösning minskade koldioxidutsläppen med tre fjärdedelar

När vår leverantör Turtle Wax flyttade tillverkningen av bilvårdsprodukter till Belgien så ökade kostnaden för frakten till vårt centrallager i Sigtuna. Därför genomförde vi en ny upphandling på denna delsträcka och bad anbudsgivarna att tänka i nya banor.

Det vinnande anbudet kombinerade tåg-, sjö- och vägtransport. Varorna lastas i en container med samma mått som en vanlig lastbilstrailer. Containern körs till närmsta hamn eller järnvägsknutpunkt för vidare transport med mer miljöriktigt transportmedel.

Efter ett år med denna lösning kan vi nu konstatera att det faktiskt blev så bra som utlovats. Koldioxidutsläppen blev 78 procent lägre jämfört med tidigare transporter och kostnaden är betydligt lägre. Några dagars extra leveranstid tillkom men det spelar ingen roll för den här typen av produkter.

Vi vill uppmana andra importerande företag att testa denna lösning. Det är aldrig fel att få bort några långtradare från E4:an.