NYA SEAT ALTEA FREETRACK Familjeäventyraren

• SEAT:s första allroad-bil • Fyrhjulsdrift, 200 hk bensinmotor eller 170 hk dieselmotor • Multimediasystem för baksätet som standard På den kommande Barcelona Motor Show mellan den 7 och 17 juni kommer SEAT att presentera sin första allroad-bil – Altea Freetrack. Prototypversionen som avtäcktes i Genève, gav en försmak av den nya modellens siluett. Nu kan den slutgiltiga versionen, som börjar säljas i sommar, ses i Barcelona. Till Sverige kommer bilen i november. Efter årsskiftet ökas utbudet ytterligare med en 140 hk 2,0 TDI-motor. Nya Altea Freetrack är en av få kompakta allroad-bilar på marknaden med ett tydligt offroad-utseende och med motorer på upp till 200 hk. Detta visar den dynamiska karaktären hos SEAT:s nya modell, vars slogan ”auto emoción” fungerar både på landsvägen och offroad. Exklusivt offroad-utseende Med Altea XL Kombi som bas har nya Altea Freetrack försetts med visuella förstärkningar som skyddslister under midjelinjen, en karakteristisk front och specifika bakre stötfångare. Det ger den nya modellen ett tåligt och robust intryck samtidigt som karossen skyddas. Exteriören sticker ut med de nya och exklusivt designade 17”-hjulen och stora däcken. Altea Freetrack har även 40 mm högre markfrigång än Altea XL Kombi, vilket gör det lättare att tackla alla typer av terränger. Topprestanda Altea Freetrack är tillgänglig med fyrhjulsdrift ifrån Svenska Haldex, en hydro-mekanisk koppling med elektronisk styrning, som säkerställer att drivkraften alltid fördelas på ett progressivt och exakt sätt. Under normal körning överförs kraften helt till framhjulen men så snart det behövs fördelas upp till 50 % till bakhjulen. Ett framträdande kännetecken hos nya Altea Freetrack är motorutbudet med utmärkta prestandanivåer. En 200 hk 2.0 TSI-bensinmotor och en 170 hk 2.0 TDI-dieselmotor ser till att Altea Freetrack tar sig fram överallt. 2.0 TSI ger den nya bilen en toppfart om 214 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/h på bara 7,5 sekunder – men har trots detta endast en snittförbrukning om 9,4 liter per 100 km. Å andra sidan når Freetrack med 2.0 TDI-motorn en toppfart om 204 km/h och accelererar från 0 till 100 km/h på 8,7 sekunder med en snittförbrukning på 6,8 liter per 100 km. Förutom nya Altea Freetracks prestandasiffror matchar den Altea XL Kombins imponerande kupéutrymme och generösa lastkapacitet. Med ett bagageutrymme på 593 liter rymmer Freetrack allt som familjen behöver för hobby- och fritidsaktiviteter. Baksätena är exceptionellt rymliga och flexibla, eftersom de kan skjutas tillbaka upp till 16 centimeter för större benutrymme, samtidigt som man behåller mer än tillräckligt av bagageutrymmet. Multimediasystem som standard Altea Freetrack säljs med imponerande standardutrustning. Den mest iögonfallande utrustningen är ett nytt multimediasystem som består av en 7-tums TFT-skärm upphängd i taket och en RCA-ingång för anslutning till DVD-spelare, spelkonsoler, bärbara datorer och till och med MP3-spelare. Ljudet återges i bilens egen ljudanläggning. Altea Freetrack har dessutom jalusier för bakdörrarnas rutor som standard, nedfällda i dörrsidorna när de inte används, för att inte skymma sikten för passagerarna. Ytterligare standardmonterad utrustning i Altea Freetrack är bl.a. den dubbla klimatanläggningen, regnsensorn, ljussensorn, parkeringssensorer, farthållare, färddator plus CD-radio med MP3 och rattkontroller. Bland säkerhetsutrustningen kan nämnas ESP (Electronic Stability Control), sex krockkuddar, elektromekanisk servostyrning (EPS) och däcktrycksvarningssystem. Designad, utvecklad och tillverkad i Spanien Nya Altea Freetrack är helt och hållet designad och utvecklad på SEAT Technical Centre i Martorell, där över 1 000 experter dagligen arbetar att ta fram nya modeller. Den kommer att tillverkas exklusivt på SEAT:s anläggningar i Martorell, en av Europas mest moderna och flexibla bilfabriker, där också Ibiza, Cordoba, Altea, Altea XL, Toledo och Leon tillverkas. För ytterligare information kontakta Charlotte Falk Johansson, pressansvarig SEAT Sverige 08-553 865 39, 0706-18 65 39, charlotte.falk.johansson@seat.se SEAT är ett bilmärke med spanskt ursprung som ingår i Svenska Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto-emoción".