Rekordförsäljning för SEAT i januari

Rekordförsäljning för SEAT i januari

/ SEAT sålde 38 900 bilar globalt under januari, en ökning på 20,4% jämfört med januari 2017
/ Stark försäljning i Spanien, Tyskland och Storbritannien och nya Arona ökar resultatet
/ SEAT Sverige visar på en fortsatt positiv trend, antal order ökade med 25% jämfört med 2017

Södertälje, 14/02/2018.– SEATs globala försäljning fick en utmärkt start 2018 med ett rekordresultat. Under årets första månad levererade SEAT 38.900 bilar, vilket är 20,4% mer än 2017 (32 300) och uppnådde sitt högsta försäljningsresultat någonsin för januari.

Lanseringen av Arona under de sista veckorna av 2017 är en förklaring till ökningen. Bara i januari levererade SEAT 4.600 st exemplar av den nya lilla SUVen som fortfarande ligger i lanseringsstadiet. I och med de starka siffrorna fortsätter SEAT sin positiva utveckling efter att ha avslutat 2017 som det 5:e året i rad med positiv tillväxt. Hemmamarknaden i Spanien fortsätter att vara SEATs största marknad med 8.000 bilar sålda under januari (+ 20,3%) följt av Tyskland och Storbritannien med 6.500 (+12.0%) respektive 4.200 (+9,9%).

Även i Sverige fortsatte den positiva trenden i antal order vilka i januari ökade med 25% jämfört med januari 2017 och en marknadsandel på 1,8%.
- Januari gav oss ytterligare ett kvitto på att vi är på rätt väg men vi tror på en ökad tillväxt under året med hjälp av lanseringen av Arona och en starkare tjänstebilsförsäljning. Dessutom fortsätter vi att expandera vårt återförsäljarnät vilket ger oss en större tillgänglighet,säger Per Brinkenberg märkeschef SEAT Sverige

SEAT fortsätter också med sin produktoffensiv under 2018, redan i januari avslöjades logotypen för ett nytt exklusivt märke vid namn CUPRA som kommer drivas i SEATs regi. Officiell premiär för CUPRA sker under bilsalongen i Genevé. Sedan tidigare är det också klart att SEAT under 2018 lanserar en ny 7-sitsig SUV som komplement till Ateca och Arona i SUV kategorin. Utöver detta kommer SEAT även lansera nya Arona med gasdrift och Arona blir därmed första modell i segmentet med gasdrift.