SEAT presenterar nya sportiga Exeo i Paris

• SEAT:s första limousin i B-segmentet

• Den första SEAT-modellen med den nya generationen "common rail" dieselmotorer

• SEAT:s första navigationssystem med underhållning och information för MP3, MPEG4, IPOD, USB och Bluetooth

På bilmässan i Paris (4 - 19 oktober) presenterar SEAT för första gången nya Exeo för den internationella publiken. Med denna nya sportiga limousin i mellanklassen utökar SEAT sitt modellutbud och erbjuder för första gången en limousin i det viktiga B-segmentet.

SEAT:s verkställande direktör Erich Schmitt betonar målgruppen för den nya bilen: "Med Exeo erbjuder vi de dynamiska och sportiga förarna i B-segmentet en bil. Dessutom har vi nu en bil till våra nuvarande ägare i A-segmentet som vill byta upp sig. Exeo är också ett intressant alternativ för kvalitetsmedvetna bilförare med tjänstebil som söker körglädje, är kostnadsmedvetna och fäster stor vikt vid låg bränsleförbrukning och låga koldioxidutsläpp"

De viktigaste egenskaperna hos denna cirka 4,60 meter långa sportlimousin är den dynamiska och eleganta designen, en smidig och säker väghållning, hög komfort med ett dynamiskt och miljövänligt motorutbud. Nya Exeo kommer att lanseras med tre bensinmotorer (från 75 kW/102 hk till 147 kW/200 hk) och tre "common rail" dieselmotorer av den senaste generationen (från 88 kW/120 hk till 125 kW/170 hk). Fem av dessa sex motorer är turboladdade. Detta innebär: bättre prestanda med lägre bränsleförbrukning och lägre koldioxidutsläpp. Alla sex Exeo-motorerna uppfyller de kommande Euro 5-kraven.

När gäller bilens egenskaper, erbjuder Exeo den senaste generationens navigationssystem, ett nytt underhållnings- och informationssystem med flera funktioner och anslutningar (MP3, MPEG4, IPOD, USB och Bluetooth) samt för första gången en taklucka med solceller som driver ett ventilationssystem.

Framvagnsupphängningen med fyra länkar och en bakhjulsupphängning med en trapetsoid länk säkerställer sportiga och smidiga köregenskaper.

Nya Exeo erbjuder toppteknik och toppkvalitet. Bilen kommer att tillverkas i Martorell (nära Barcelona i Spanien) med samma kvalitetssäkringsprocesser som gjort Ibiza till ledare i sitt segment.

Nya SEAT Exeo kommer att lanseras i tre versioner under våren 2009: Reference, Stylance och Sport.

SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group Sverige. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".

För ytterligare information, kontakta Madeleine Kjessler, pressansvarig, 070-644 35 16 eller madeleine.kjessler@seat.se.