SEATs produktion har minskat sin miljöpåverkan med 43% sedan 2010

SEATs produktion har minskat sin miljöpåverkan med 43% sedan 2010

Miljöfrågan är en av hörnstenarna i SEATs hållbarhetsstrategi och går i linje med hela Volkswagen-gruppens hållbarhetsåtagande för att uppnå miljömålen i Parisavtalet. Under 2019 har SEAT implementerat en mängd åtgärder som bidragit till minskningen av produktionens miljöpåverkan.

• Organisationen har minskat produktionsrelaterade koldioxidutsläpp med 65%
  • Tack vare åtgärder implementerade under 2019 genererade företaget 38,5% mindre avfall på bara ett år
  • Målet är att sänka Martorell-fabrikens miljöpåverkan med 50% fram till 2025
  • År 2019 investerade biltillverkaren 27 miljoner euro i flera miljöinitiativ

Barcelona, 5 juni 2020, SEAT har ett uttalat miljöåtagande och har under 2019 fortsatt sitt arbete med att successivt minska miljöpåverkan av sin verksamhet. Biltillverkaren minskade framgångsrikt sina fem huvudsakliga produktionsrelaterade miljöindikatorer med 43%, energi- och vattenförbrukning, avfallsproduktion, flyktiga organiska föreningar och CO2. På detta sätt tar företaget ett stort steg mot att uppnå de mål som fastställts för 2025, att minska produktionens miljöpåverkan med 50% jämfört med 2010.

Sedan SEAT började sin miljöoffensiv för ett helt decennium sedan har företaget sänkt sin energi- och vattenförbrukning med 26% respektive 32%, förbättrat sin avfallshantering med 58% och minskat utsläppet av flyktiga organiska föreningar med 23%. Dessutom har det sänkt utsläppet av koldioxid från produktionen med 65. År 2019 investerade företaget 27 miljoner euro i flera miljöinitiativ.

SEATs Vice ordförande för produktion och logistik Dr. Christian Vollmer påpekade att ”SEAT har ett tydligt engagemang för miljön. Därför har vi arbetat i flera år med målet att minimera miljöeffekterna av vår verksamhet så mycket som möjligt. Sedan 2010 har vi minskat vårt fotavtryck med 43% och minskat koldioxidutsläppen från produktionen med 65%. Vårt mål är att ständigt förbättra, dag för dag, för att bidra till att skydda planeten.”

38,5% mindre avfall på ett årÅr 2019 fokuserade SEAT på att införa åtgärder för att minska mängden avfall och mer effektivt ta hand om genererat avfall. För att uppnå detta har olika åtgärder aktiverats på ett omfattande tillvägagångssätt, från minimering av avfallsproduktion till dess efterföljande återvinning. Som ett resultat minskade SEAT sitt avfall med 38,5% på ett enda år, vilket uppnådde en minskning på 58% sedan 2010, och avfallet som är avsett för bortskaffande har minskat med två kilo per producerat fordon.

Miljöinitiativ under 2019

Några av de åtgärder som tillämpades 2019 inkluderar en minskning vid källan för produktförpackningar och kitt avsedda för bortskaffande, förbättring av avfallsseparation och avfallsbehandling för att maximera återbruk, samt att ersätta plastflaskor med återanvändbara flaskor för företagets anställda för att eliminera 22 ton plast per år.

År 2019 aktiverade biltillverkaren flera program som syftar till att minska koldioxid och uppnå större energieffektivitet, exempelvis att återvinna energin från de ugnar som används för torkning av lack. Detta resulterar i en årlig besparing på 11,7 GWh i naturgasförbrukning, vilket motsvarar behoven hos nära 2.400 spanska hem på ett helt år. Tack vare denna åtgärd släpper man inte längre ut 2.400 ton koldioxid per år.

I lackverkstaden har flera framgångsrika besparingsinitiativ genomförts, inklusive återanvändning av vatten som används vid sprayfärg av fordon. När den har separerats och rengjorts återförs den till processen i en helt stängd krets.

Dessutom planterade anställda, i syfte att bevara den biologiska mångfalden, träd i Llobregat Delta. Detta initiativ är en del av habitatåterställningsprojektet på Llobregat Delta Conservation Site, en plats nära två av SEATs produktionsanläggningar, SEAT Barcelona och SEAT Componentes.

Miljöåtagande

Miljöfrågan är en av hörnstenarna i SEATs hållbarhetsstrategi. Därför lanserades Ecomotive Factory 2010, en plan som syftar till att minimera miljöpåverkan från SEAT-fabriken i Martorell så mycket som möjligt. Att ta hand om planeten är av stor betydelse i det globala företagets uppdrag ”Move to zero”, vars ambition är att minimera miljöpåverkan av alla mobilitetsprodukter och lösningar under hela deras livscykel, från anskaffning av råvaror och produktion till slutet av deras användbara livslängd. Detta kommer att hålla ekosystemen intakt och skapa en positiv effekt på miljön och samhället. ”Move to zero” är i linje med företagets och Volkswagen-gruppens hållbarhetsåtagande för att uppnå miljömålen i Parisavtalet. Den gemensamma långsiktiga visionen är att vara ett koldioxidneutralt företag år 2050 och att inom det specifika produktionsområdet minska vår miljöpåverkan med 50% fram till 2025 jämfört med 2010. År 2019 har minskningen redan uppgått till 43%.