Sportighet går att kombinera med miljöansvar

Nya Leon Ecomotive • Endast 119 g/km CO2-emissioner och en bränsleförbrukning om 4,5 l/100 km vid blandad körning • Uppfyller Vägverkets miljöbilsdefinition • Effektiv 105 hk 1,9 TDI-motor med dieselpartikelfilter Ytterligare en miljöbil kan adderas till SEATs miljöbilsflotta. Leon Ecomotive, en bil i linje med SEATs strävan att värna om miljön, träder fram som en av de minst förorenande modellerna i segmentet. Tack vare den effektiva 105 hk 1,9 TDI-motorn minskas CO2-emissionen med 16 g/km, eller från 135 till 119 och köparen av en Leon Ecomotive kan ta del av statens miljöbilspremie. Den nya bilen från SEAT kommer ut på marknaden efter lanseringen av Ibiza Ecomotive, vars CO2-emissionssiffror om 99 g/km gjort den till den minst förorenande modellen i sitt segment. Leon Ecomotive har inte bara låga emissionsnivåer. Den har en enastående låg bränsleförbrukning om 4,5 l/100 km vid blandad körning, som tillsammans med uppfyllande av miljöbilsdefinitionen gör den till ett verkligt ekonomiskt val för kunder. För att göra Ecomotive både mer ekonomisk och minska utsläppen, har den genomgått flera modifieringar i SEATs tekniska center i Martorell. Till exempel har motorn genomgått omfattande förbättringar av den elektroniska motorstyrningen och den högre utväxlingen på tredje, fjärde och femte växeln ger ett lägre tomgångsvarvtal under körning. Bilen är utrustad med ett dieselpartikelfilter som standard som filtrerar bort de sotpartiklar som produceras av de flesta dieselmotorer. Förbättringarna omfattar även bilens vikt som har minskats tack vare de utförliga studierna av utrustningspaketen och elimineringen av vissa tillval. Tack vare däck med lågt rullmotstånd blir det möjligt att montera 205/55-däck på 16-tumsfälgar. Leon Ecomotive kommer att finnas i Reference och Stylance utförande. Priset ligger på 185.600 kr respektive 199.900 kr. Utrustningen i Leon Ecomotive inkluderar ABS och TCS, dubbla främre krockkuddar, sidokrockkuddar, huvudkrockkuddar, Isofix-fästen, elektriska fönsterhissar och klämskydd fram, uppvärmda sidospeglar i bilens färg, luftkonditionering, CD-radio med MP3- och Aux-ingång, sex högtalare, ESP med EBA-nödbromsassistans, däcktryckssensor, dimstrålkastare med mera. En silverfärgad Leon Ecomotive markerade i dagarna en milstolpe i SEATs historia: det var den 16 miljonte bilen som producerades i Martorell. Firandet av den senaste milstolpen kommer vid en viktig tidpunkt för SEAT som är mitt inne i arbetet mot de mål som upprättades i företagets Strategy 2018, och som innebär en ökning av säljvolymen till 800 000 enheter. SEAT är ett internationellt bilmärke som ingår i Volkswagen Group Sverige. SEAT utvecklar och producerar modeller, som särskiljer sig genom uttrycksfull design och sin sportiga originella karaktär, samma värden som ligger till grund för varumärket "SEAT auto emoción".