Fem viktiga framgångsfaktorer för ett PMO

Fem viktiga framgångsfaktorer för ett PMO

Ett PMO ska samla och analysera styrande information kring organisationens initiativ, uppdrag, projekt och program, ge en helhetsbild av hur portföljen med investeringar stödjer affärsplan och strategier, samt stödja respektive projektledning i dess uppgift. Listan med funktioner och möjligheter kan göras lång.

Nedan har vi sammanställt en lista med fem viktiga framgångsfaktorer för att få tillgång till dessa möjligheter:

En stark PMO-ledning
Att bedriva PMO och portföljhantering kräver närvaro, engagemang och senior kompetens inom projektledning samt kunskap om controller-funktionalitet.

Ett PMO anpassat till kulturen
PMO och portföljhantering ska vara anpassat till företagets kultur, språk och prioriteringar.

En etablerad förankring
Förståelse och stöd för konceptet "PMO" och "portföljhantering" behöver vara etablerad i HELA organisationen samt accepterat.

En tydlig beslutsmodell
Det ska finnas en tydlig, etablerad och kommunicerad beslutsordning med ett högsta forum som tar beslut och som har mandat att göra detta.

Projektledning med fokus på styrning
Projekt och program ska ledas med fokus på styrning, kvalitetssäkring och kontroll utifrån etablerad projektstyrningsmetod.