Stiftelsen Karel Komárek Family Foundation och MND har skickat den första lastbilen med humanitär hjälp till Ukraina, och stiftelsen organiserar en insamling

Pressmeddelande -

Prag, Lviv, 28 februari 2022 – Igår upprättade Komárek Family Foundation även en insamling för att hjälpa folket i Ukraina. Stiftelsen har satt in en halv miljon kronor för att komma igång med den. Insamlingen startades som svar på de specifika behov som identifierats av MND:s ukrainska medarbetare. MND tillhör Karel Komáreks investeringsgrupp och gör affärer i västra Ukraina. En annan stark motivation för att upprätta insamlingen kommer från anställda hos KKCG, som är mer än redo att hjälpa. Den första sändningen som skickas till Ukraina kommer att inkludera madrasser och filtar.

Donationer kan göras via stiftelsens webbplats i sektionen “Help Ukraine”: https://www.komarekfoundation.org/en/donation. Alla donationer går oavkortat till hjälp.

En våg av flyktingar strömmar redan in från östra Ukraina, mer specifikt från Kiev och Kharkiv. De är på väg västerut in i regionen Lviv, där MND och en lokal affärsman, Zynovy Kozytsky, driver samriskföretag. Enligt hans son, Maxim Kozytsky, som är regional guvernör, är situationen väldigt allvarlig. Lviv förbereder sig på en tillströmning av flyktingar från områdena Kharkiv och Kiev. Det råder akut brist på grundläggande nödvändigheter, inklusive madrasser, liggunderlag och sovsäckar. MND insåg omedelbart situationens brådskande natur och håller på att skicka den första lastbilslasten med dessa material till Lviv. De köptes från LB Bohemia – en tjeckisk tillverkare i Břeclav.

Den första 330 madrasserna förbereds för att skickas iväg idag och hjälpen kommer att fortsätta så länge det krävs och vi har möjlighet. Dessa nödvändigheter kommer att betalas med de medel som stiftelsen samlar in. ”Det är tack vare det faktum att vi har vårt folk på marken – ukrainska medborgare – som vi kan vara säkra på att den här hjälpen kommer att vara effektiv. Just nu skickar vi de saker som är nödvändiga för människorna som flyr från områden där deras liv är i fara, så att de har en plats att vila på. Vi kan mycket väl skicka andra förnödenheter i nästa sändning, men det kommer alltid att vara något som hjälper så mycket som möjligt,” sade Luboš Veselý, chef för Karel Komarek Family Foundation. “Stiftelsen är redo att koordinera hjälpen med andra organisationer och vidarebefordra information från regionen för att vidare möjliggöra denna hjälp,” tillade han.

Enligt VD:n för MND Energy, Jana Hamršmídová, drivs företagen i västra Ukraina för tillfället i linje med den allvarliga situationen. ”Vår operativa personal (gasproduktion) har inte ändrat hur de arbetar; men kontorsarbete utförs numer hemifrån på grund av att krigstillstånd har utlysts,” kommenterade Hamršmídová. Samtliga 35 anställda fick en engångsbonus för att hjälpa dem i denna svåra situation. ”Vi har konstant kontakt med våra kollegor och svarar på vad som sker i området. Vi har lyckats hålla igång företagen och vill samtidigt hjälpa så mycket som möjligt,” tillade hon.

Från och med igår har anställda hos KKCG undersökt sätt att hjälpa Ukraina. Utöver MND har företaget inom informationsteknologi och spelindustrin (främst programmerare) kollegor här.

Om KKFF

KKFE:s medgrundare är Karel Komárek och hans fru Štěpánka Komárková. Stiftelsen har länge fokuserat på att stödja det tjeckiska kulturarvet – det huvudsakliga projektet inom detta område är Dvořák Prags internationella musikfestival. Vidare har Komárek varit involverad i att utveckla det offentliga rummet, miljön och utbildning i Tjeckien – detta under beskydd av Karel Komárek Transformation Foundation. KKFF stöder även John F. Kennedy Center for the Performing Arts in Washington, D.C. såväl som individer och grupper i Tjeckien.

Kontakt för media:

Dana Dvořáková