RISKsolution XT underlättar riskhanteringen hos Locum AB

Locum har arbetat tillsammans med Security Solution AB sen 2010 och har precis bestämt sig för att börja arbeta med RISKsolution XT i samband med sin interna riskhantering. IT-stödet köptes in efter att säkerhetsrådgivare från Security Solution AB genomfört ett antal risk- och sårbarhetsanalyser i RISKsolution XT på fastigheter som ligger i Stockholms läns landsting. Beslutet togs av säkerhetschefen Rikard Fröling.

RISKsolution XT är ett IT-stöd som hanterar hela riskhanteringsprocessen. IT-stödet innehåller också risk- och åtgärdskostnader, kostnadsnytta samt handlingsplan med uppföljning.

RISKsolution XT är väl anpassat att följa Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter för risk- och sårbarhetsanalyser. Några av de nya funktionerna är bl.a. verksamhetsbeskrivning, sårbarhetsbedömningar, förmågebedömningar, anpassningsbar riskbedömningsmetod, utökade rapporter mm.

Genom att följa alla steg i IT-stödet uppnås en komplett riskanalys och allt som genomförs och dokumenteras samlas i RISKsolution. Detta underlättar arbetet med riskhantering och istället kan fokus läggas där det behövs; på att genomföra åtgärder för att minska de risker som identifierats.

Locum AB är en av Sveriges större fastighetsförvaltare med ett fastighetsbestånd på cirka 2,1 miljoner kvadratmeter lokaler i Stockholms län. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i länet. Locum AB ägs av Stockholms läns landsting.

• Stockholm