Gå direkt till innehåll
Innovativa Göteborgsföretaget Atacac smarbetar med Boråsbaserade Segers Fabriker.

Med innovativa metoder ritar de ny kockrock

Atacac är modelabbet på Ringön i Göteborg som utmanar dagens sätt att designa, sälja och producera kläder. De designar och presenterar plaggen visuellt genom tredimensionella modeller – innan de provsys. Det senaste projektet de gjort är ett samarbete med Segers där de fick i uppdrag att ta fram en ny kockrock med stretcheffekt. Vi träffar en av de två grundarna, designern Rickard Lindqvist.

Atacac är mönsterkonstruktörerna bakom Segers nya kockrock. Hur har processen gått till?
Allt började med att Anna-Karin, Supply Chain Manager, kontaktade mig. Hon kände till Atacac och såg fördelarna med ett samarbete. Vi bokade in ett möte på vår fabrik på Ringön i Göteborg. Anna-Karin och marknadschefen Mia Kinn kom förbi med en uppsjö av olika rockar som vi kikade på och diskuterade kring. Vi pratade om vad det är som är typiskt för en kockrock? Är det kragen? Ärmarna? Slagen? Knapparna? När jag fått svar på mina frågor och tagit del av Segers önskemål började jag fundera på mönster och rita i datorn.

Efter det börjar själva skapandet, hur gick du vidare?
I detta projektet fanns givna ramar. Det är ett skyddsplagg som ska fungera oavsett om kocken är pizzabagare, sushimästare eller stjärnkock på en lyxrestaurang. Man skulle tydligt se att det är en kockrock och för Segers var det viktigaste att få in stretcheffekt i plagget.

När jag designar jobbar jag i ett 3D-program som heter Clo. Här testar jag fram och tillbaka och när jag känner att det ser bra ut i datorn producerar vi plagget i fysisk form. Sättet vi jobbar på, gör att vi får ut plagget i färre delar i jämförelse med det traditionella sättet att skapa mönster. Delarna sys in sin tur ihop med färre sömmar.

Vad hände sedan?
När vi kommit så långt fram att vi hade färdiga produkter fick Segers titta på plaggen. Det var en smidig process med endast två avprovningar innan vi hittade en modell som vi alla var nöjda med.

Uppdraget var att ta fram en kockrock med stretcheffekt. Hur gick det?
Ja precis. Vi skulle ta fram en kockrock i materialet som Segers brukar sy i. Vårt uppdrag var att hitta naturlig stretcheffekt i ett stumt tyg. Med det klassiska sättet att skapa mönster kan det kännas som en omöjlig uppgift. Men när vi skapar mönster lägger vi tyget på skrå, det vill säga lite på sniskan. Genom att samarbeta med textilfibrerna kan vi hitta stretch naturligt i plagget. Resultatet blev en rock där man kan röra sig fritt även om man har ett förkläde på sig. Dessutom gör stretchen att både män och kvinnor kan använda plagget.

Mia Kinn

Presskontakt Marknadschef 033-23 10 18

SEDAN 1943.

En dag i Borås 1943 bestämde sig Gustav Segerqvist för att sluta sitt jobb som snickare. Han köpte en cykel och en resväska och gav sig ut till byarna runt omkring för att sälja kläder. Efter några år införskaffades ett kontor och några sömmerskor anställdes. Segers Fabriker var fött. Idag är vi ett familjeföretag i tre generationer, med samma filosofi som 1943 – att utveckla snygga och funktionella arbetskläder som håller länge.

Med Segers har du full kontroll från start till mål. Vi äger våra egna produktionsanläggningar i Ukraina och
Pakistan, med lager och logistik i Estland. Rätt plagg vid rätt tidpunkt, producerade på ett schysst sätt.Kvalitet- och produktionskontroll sker från huvudkontoret i Borås.

Segers Fabriker AB
Företagsgatan 30