Innovation möter tradition i det sista skråplagget.

Atacac är modelabbet på Ringön i Göteborg som utmanar dagens sätt att designa, sälja och producera kläder. Segers Fabriker är familjeföretaget i tredje generation med över 75 års erfarenhet av textilproduktion i egna fabriker. Kombinationen av dessa till synes motsatta företag har resulterat i en ny kockrock som väver samman de två världar som företagen representerar. Det är en innovativ men klassisk kockrock som utnyttjar den naturliga stretch man hittar i diagonalen på tyget.

För Segers betyder samarbetet att man skapat en produkt med stretcheffekt utan att man behöver tumma på varken pris eller kvalitet.

-Våra kunder förväntar sig att våra produkter ska hålla en viss standard, säger Segers marknadschef Mia Kinn. Atacac gjorde det möjligt för oss att behålla en för oss beprövad tygkvalité som vi vet fungerar och ändå kunna lansera en rock med stretcheffekt.

-Nästan alla våra rockar i dag är tillverkade i en polyester/bomullskvalité som vi är väldigt nöjda med. Den tål att gå på industritvätt utan att tappa färg och form. Samtidigt är efterfrågan på stretchrockar stor. Men ska man hålla den kvalitetsstandard som vi vill så skenar priset snabbt i väg på ett stretchtyg. Dessutom blir livslängden på plagget kortare. Tack vare Atacacs innovativa mönsterkonstruktion så följer rocken kroppens naturliga form och passar både kvinnor och män.

Atacacs designer och medgrundare Rickard Lindqvist berättar. -Allt började med att Anna-Karin Reis (Supply Chain Managerpå Segers Fabriker red.anm.) kontaktade mig. Hon kände till Atacac och såg fördelarna med ett samarbete. Vi bokade in ett möte tillsammans med Anna-Karin och Mia i vår fabrik på Ringön i Göteborg. De hade med sig en uppsjö av olika kockrockar som vi kikade på och diskutera kring, berättar Rickard vidare.

-Vad är typiskt för en kockrock? Är det kragen? Ärmarna? Slagen? Knapparna? När jag fått svar på mina frågor så börjar jag fundera på mönster.

Enligt Rickard gick processen smidigt och rocken behövde bara två avprovningar innan mönstret var satt. Det viktigaste med uppdraget var att skapa en stretcheffekt av det stumma tyget. Detta åstadkom han genom att lägga tyget på skrå och Rickard beskriver det som att han samarbetar med fibrerna, istället för mot dem.

När Atacac skapar plagg så börjar man inte med att sy plagget för än man känner att mönstret är helt färdigt. Företaget använder sig av 3D-programet CLO som gör det möjligt att skapa digitala plagg i utvecklingsskedet. Det gör att tyget används mer sparsamt. Mönstret konstrueras dessutom i färre delar än ett traditionellt plagg och delarna skapas för att följa kroppens form och rörelse. Metoden gör att man kan få en stretcheffekt i ett stumt tyg och att plagget blir mer följsamt. Något som är extra viktigt när man arbetar i köket och behöver både kunna sträcka och böja på sig under arbetsdagen. Att plagget är sytt i färre delar och då naturligt med färre sömmar gör också att det blir mindre skört vilket ökar livslängden.

Hållbarhet innebär inte bara att plagget ska hålla under en längre period, utan även att ta tillvara på befintliga resurser och minska sitt avtryck på planeten. Därför är de svarta plaggen i serien BCI-märkt (Better Cotton Initiativet red.amn) och 20% av polyestern i plagget är återvunnet. -Vi hade givetvis önskat att den vita gick att få i samma tyg, men tyvärr klarade den inte måttet för den kvalitetsnivå som vi eftersträvar, berättar Mia Kinn. Men vi fortsätter att leta.

Segers Atacac rockar och tillhörande byxor kommer att säljas från och med januari 2020.