Missa inte det senaste numret av SEK Aktuellt!

Nu är SEK Aktuellt nr 1/2021 här! Den finns tillgänglig på SEKs hemsida, du hittar den här.

Numret är fyllt av nyheter och information om standardiseringsarbetet inom IEC, CENELEC och SEK Svensk Elstandard. Bland annat kan du läsa om IECs årsmöte 2020, innovation och standarder, budrobotar och självkörande truckar, SEKs digitala kurser och webbinarier samt en längre intervju med Åsa Zade och Julia Walterson, kollegor på Trafikverket.

Nytt år med nya utmaningar

Summeringen av 2020 blev nog inte vad någon hade tänkt sig när det året inleddes, pandemin har påverkat alla på något sätt. Trots de stora utmaningarna under 2020 och nödvändigheten av stora förändringar i samhället har SEKs standardisering fortlöpt under acceptabla förhållanden. Vid analyser av påverkan på det tekniska arbetet under 2020 inom standardiseringsorganisationerna IEC, CENELEC och SEK syntes en förvånansvärt liten påverkanskoppling till Covid-19.

Läs ledaren här

Examensarbete – en väg till standardiseringen

Julia Waltersson och Åsa Zade arbetar idag som kollegor på Trafikverket, Åsa som Funktionsledare KMC System – ERTMS och Julia som Teknikingenjör Trafiksäkerhet System – ERTMS. Julia tog examen från Uppsala universitet under våren 2020, där hon studerade till civilingenjör. Sin sista termin spenderade hon hos Trafikverket, där hon arbetade med sitt examensarbete om standarden SS-EN 50129, signalsystem i tågtrafik. Som handledare hade hon Åsa, som även hon har erfarenhet av examensarbete om en standard. Hon genomförde sitt exjobb hos Trafikverket och tog examen från Uppsala universitet 2017.

Läs intervjun med Julia och Åsa här

Välkommen till nya SEK shop och SEK e-Standard!

SEK Svensk Elstandard arbetar för att hela tiden förbättra och underlätta för såväl deltagare inom standardisverksamheten och informationssökare som kunder och användare av standarder och SEK Handböcker. Ett led i detta arbete har varit att integrera SEK Shop med hemsidan och nu är den på plats – den 30 oktober 2020 lanserades SEK Shop och SEK e-Standard som en integrerad del av hemsidan. Välkommen till Nya SEK Shop och SEK e-Standard!

Läs hela artikeln om nya SEK shop och SEK e-Standard här

• Datasäkerhet