Elektriska energilager

Arbetet med standarder för elektriska energilager går framåt. De två första publikationerna ute nu.

I serien om elektriska energilagringssystem har IEC under sommaren publicerat en vägledning om miljöfrågor (IEC 62933-4-1) och en om säkerhetsfrågor (IEC 62933-5-1). Båda har status av tekniska specifikationer, TS, och kan komma att bli riktiga internationella standarder längre fram.

Läs preview på IEC 62933-4-1 här och på IEC 62933-5-1 här.

Vägledningarna är framtagna i internationellt samarbete i den tekniska kommittén TC 120, Electrical Energy Storage (EES) Systems, inom IEC, den internationella organisationen för standardisering inom el och elektronik. I TC 120 finns just nu ytterligare tre projekt på gång: om terminologi, om egenskaper och provningsmetoder och om planering och installation. Resultaten från de tre projekten är tänkta att inte bara bli internationell standard, utan att också antas som europeisk standard. Det betyder att de nationella standarderna kommer att vara likadana i 34 europeiska länder, däribland i Sverige.

Svenska företag, myndigheter, organisationer och högskolor är välkomna att delta i arbetet genom den svenska referensgruppen SEK TK 120 inom SEK Svensk Elstandard, den svenska standardiseringsorganisation som är medlem i IEC (sedan 1907!).

Arbetet inom IEC TC 120 gäller energilagren som komponenter i elnätet, oberoende av lagrets storlek eller av vilken teknik som används. Med hjälp av de planerade standarderna ska det bli lättare för beställare att specificera och jämföra olika energilager. Se en lista över de planerade standarderna här.