Etanol är bättre än diesel både lokalt och globalt

I tisdags publicerades en mycket intressant artikel i Svenska dagbladet om dieselbilarnas skadliga utsläpp på lokal nivå.

Artikeln tar upp många viktiga fakta och pekar på en skrämmande utveckling. Vi ser till exempel att 62 procent av alla nyregistrerade bilar under 2012 var dieselbilar. Motsvarande siffra bara fem år tillbaka i tiden var 19,7 procent, vilket innebär en ökning av registrerade dieselbilar på omkring 300 procent på extremt kort tid. Den utvecklingen har skett på bekostnad av såväl etanol- som gas-, el- och bensinbilar.

Utvecklingen går i helt fel riktning och vi ser ett kraftfullt exempel på kortsiktigheten i fordons- och utsläppspolitiken.

Orsaken till förändringen är främst förändrade förmånsvärden för personbilar, där etanolbilar står som förlorare, men även en debatt där orättvisa argument mot etanolen har haglat tätt. Nu förstår allt fler att de snåla dieselbilarna aldrig har varit de klimatkämpar de utmålats som.

Kan en miljöbil drivas på diesel?

Egentligen borde den första och största frågan vara ”vad är en miljöbil”? Som det ser ut idag har man gått helt på klimatperspektivet i definitionerna. Klimatproblemet är en akut och enorm fråga, men man har bortsett från att valet av drivmedel även går ut över lokalmiljön.

Nu visar det sig alltså att svenska städer inte längre kan uppfylla kraven på luftkvalitet och orsaken är allt fler dieselbilar på gatorna. Efter 20 år av sjunkande utsläpp av partiklar och kväveoxider ser vi att man har glömt bort de stora problem som fossila bränslen medför – utöver klimatpåverkan.

Etanol för tung trafik ger lägre utsläpp av koldioxid, partiklar och NOx
När man började köra etanolbussar på Stockholms gator (idag är de omkring 600 stycken) så var det från början andra utsläpp än koldioxiden man ville komma åt, nämligen partiklar och kväveoxider (NOx). Etanol brinner mycket rent och orsakar små utsläpp av både kväveoxider och kolväten och klarar EU:s strängaste partikelkrav även utan partikelfilter. Samtidigt sänker ED95 utsläppen av fossil koldioxid med så mycket som 70 procent med dagens råvaror. Det här gör ED95 till ett perfekt drivmedel inne i städer.

Frågan om diesel i bilarnas tankar är dessutom en resursfråga. Det finns en stor risk att vi får se en brist på diesel och eventuellt ransonering i Sverige och Europa – läs till exempelprofessor Kjell Alekletts kommentarer till Veckans Affärer.

Dieselbrist handlar dels om proportionerna i själva råoljan – man kan inte få ut mer än en viss mängd diesel per fat olja, eftersom resten består av bensin och andra beståndsdelar. Dels handlar det om världspolitik och utvecklingsfrågor:

• De oljeexporterande länderna minskar sin export av råolja vilket minskar tillgången på marknaden – 4 miljoner fat mellan 2005 och 2010.
  • Länder som Kina och Indien ökar sin import snabbt.
  • Amerikanerna exporterar diesel och importerar bensin – ändras deras konsumtionsmönster så förändras prisbilden på diesel snabbt.
  • De tunga transporterna är nödvändiga för många funktioner i samhället – uppstår en brist på diesel kommer personbilstrafiken inte att prioriteras.

Miljöbilar som drivs med fossila drivmedel är en ekvation som inte går ut och diesel är en återvändsgränd. Nu måste den insikten nå ända upp på riksdags- och regeringsnivå.

Här hittar du Aleklett’s Energy Mix, professor Kjell Alekletts blogg om Peak Oil – där förs många intressanta resonemang om oljekrönet.

Charlie Rydén

• Petroleum, olja, gas