Etanolbussar i brasiliansk kollektivtrafik

Bloggat 15 december, 2010 av Kristina

I den brasilianska mångmiljonstaden São Paulo tas nu ännu ett steg på vägen mot en hållbar utveckling. I maj 2011 ska nämligen 50 etanolbussar från Scania sättas in i kollektivtrafiken.

I São Paulo finns totalt cirka 15 000 bussar i kollektivtrafik. Enligt stadens miljömål ska samtliga bussar köras på förnyelsebart bränsle senast år 2018.

Som vi bloggat om tidigare har Stockholm idag världens största flotta av etanolbussar för innerstadstrafik. I juni utökades antalet med 85 nya etanolbussar som kör för SL.

Brasilien är världens största producent av etanol och har lång erfarenhet av hållbar produktion och användning av biobränsle. Etanolen tillverkas av rörsocker och har sedan 1980-talet använts som bränsle för bensinmotordrivna personbilar och andra fordon. Genom framgångsrik statlig reglering har landet kunnat öka produktionen av bioenergi och jordbruksprodukter, samtidigt som skogsavverkningen i Amazonas minskats. Läs hela pressmeddelandet här

Kristina Nilsson

• Petroleum, olja, gas