Lundstams Åkeri i Östersund

Lundstams åkeri testar ED95 och minskar klimatpåverkan från transporterna

Lundstams Åkeri i Östersund fick i fjol utmärkelsen ”Årets Hållbara Företag i Jämtland”, nu deltar de i innovationsklustret EthaDrive för att testa det förnybara drivmedlet ED95 för sina transporter.

EthaDrive är ett samarbete mellan Sekab BioFuels & Chemicals, Lantmännen Agroetanol och Scania – med stöd från Norrköpings kommun. Deltagare i projektet är de åkerier och fraktköpare som har valt att satsa på de nya etanolfordonen. Förare, fordonsägare och fraktköpare bidrar löpande med sina erfarenheter och driftdata. Med fordon från Scania och det svenskproducerade biobränslet ED95 bevisar Ethadrive-samarbetet att tunga, långväga transporter kan ställas om och minska sin klimatpåverkan med 90 % – redan här och nu.

Lundstams erbjuder återvinningstjänster kopplat till de flesta kategorier av avfall och anser det vara absolut nödvändigt att minska klimatpåverkan från transporter och de avfall som produceras i samhället.

Fredrik Hedström, Transportchef på Lundstams

”Vi hoppas få kunskap som gör att vi kan ställa om större delen av vår fordonsflotta och på så sätt bli fossilfria” säger Fredrik Hedström, Transportchef på Lundstams

ED95 är ett etanolbaserat biodrivmedel för lastbilar och bussar med anpassade dieselmotorer, det består av ca 95 procent etanol och funktionsförbättrande tillsatser. Att köra på ED95 istället för diesel innebär att utsläppen av koldioxid från bussar och lastbilstrafik kan minskas med upp till 90 %, det är riktigt bra. Det kanske allra bästa med ED95 är att det faktiskt finns här och nu och kan tillverkas lokalt.

”Att ED95 tillverkas av lokala råvaror tycker jag är fantastiskt. Jag hoppas att jag kan bidra till mindre utsläpp och inspirera andra genom att visa att det funkar att köra med ED95”
säger Tommy Eriksson, chaufför på Lundstams

Jag hejar på Lundstams i deras viktiga och hedervärda arbete med att minimera miljöbelastningen och maximera miljönyttan.

Se filmen om Lundstams  och bli inspirerad av Lundstams och vill du veta mer om ED95 och Sekab – hör av dej till mej.

Lennart Lundberg
Lennart.lundberg@sekab.com