Närodlad plast får högtidlig uppmärksamhet av IVA

Vårt pågående projekt Närodlad Plast har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden. Det är ju ett helt unikt och nyskapande projekt – så vi är inte förvånade.

Ett spännande tillfälle var IVAs Högtidssammankomst den 24 oktober. Där presenterade IVAs vd, professor Björn O. Nilsson, årets teknik- och vetenskapsnyheter. Det är ett prestigefyllt sammanhang som föregås av en mycket rigorös genomgång och utvärdering av nya projekt som utvecklats i Sverige under det gånga året. I närvaro av bland annat Kronprinsessan Viktoria och Prins Daniel, ministrar och företagsledare, lyftes Närodlad Plast fram som ett av årets stora framsteg inom forskning och teknik, en ny landvinning inom IVAs breda intresseområde.

Vi är mycket stolta och glada över att IVA lyfte fram Närodlad Plast för en bredare publik. Vi ser stor potential i projektet och ser med spänning fram emot vilka resultat vi ska få nu i den inledande fasen.

För att ge lite mer bakgrund, så är Närodlad Plast ett samarbete som drog igång i våras, där SEKAB som projektledare, tillsammans med representanter för hela värdekedjan (Sveaskog, Södra, SEKAB, Borealis, Trioplast, Tetra Pak och Norgesgruppen) ska bygga förutsättningarna för produktion av biobaserad plast från svensk skogsråvara.

Tekniken för de olika stegen finns redan, men för första gången ska dessa kopplas ihop i en värdekedja som också fungerar affärsmässigt. Genom att ta tillvara sidoprodukter från skogsbruket och koppla ihop olika tekniska möjligheter vill företagen i projektet skapa en värdekedja hela vägen från skogen till färdiga produkter som bärkassar eller korkar till mjölkkartonger.

Här kan ni se hela den presentation som IVAs VD Björn O. Nilsson gjorde:

Den 3 december kommer vi arrangera ett seminarium för att berätta mer om projektet.
Läs mer och anmäl dig här!

Ylwa Alwarsdotter
ylwa.alwarsdotter@sekab.com