SEKAB välkomnar SP:s satsning på Biorefinery Demo Plant

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstituts meddelade i förra veckan att de tar över det övergripande verksamhetsansvaret för Etanolpiloten i Örnsköldsvik.  SP kommer att bredda verksamheten för utveckling av fler hållbara produkter från olika typer av biomassa och med det också byta namn på anläggningen till Biorefinery Demo Plant. Vi på SEKAB välkomnar satsningen och är glada över att Örnsköldsvik stärker sitt varumärke som bioraffinadericentrum.

Etanolpiloten har haft en stor betydelse för SEKAB E-Technologys utveckling av den avancerade processteknologinCelluTech™ som fraktionerar biomassa och omvandlar den till bioetanol, biogas och fast biobränsle.  SEKAB E-Technology kommer att på uppdrag av SP ansvara för underhåll och anpassning av anläggningen till nya tillämpningar. Vi har också en unik möjlighet att erbjuda våra kunder värdefulla tester i demoskala och fortsatt utveckling av CelluTech™.

Läs mer i pressmeddelandet här.

Kristina Nilsson

• Energi