Taurus Energy och SEKAB tilldelas utmärkelsen ”Technology of the Year Award 2010”

SEKAB och Taurus Energy har tillsammans tilldelats utmärkelsen Technology of the Year av Biofuels Digest för en framgångsrik gemensam demonstration av etanolfram-ställning ur cellulosaråvaror i  industriell demoskala. Biofuels Digest Awards delades för första gången ut 2008 och tilldelas företag som utmärkt sig inom forskning, utveckling och kommersialisering av processer för biobränslen, förnybara kemikalier och förnybara produkter.

– Det är mycket glädjande att få detta erkännande som ett av världens ledande företag inom produktion och kommersialisering av cellulosabaserad etanol, säger Jan Lindstedt, Senior Project Manager på SEKAB E-Technology. Det här priset visar att vi är på rätt spår och vi kommer att fortsätta att leta efter partners och kunder över hela världen för att kommersialisera vårt know-how och vår teknik.

SEKAB har sedan länge ett nära samarbete rörande drivmedelsutveckling med fordonsindustrin och tilldelades Sustainable Bioethanol Award på World Biofuels Markets Conference and Exhibition 2009. Företaget har drivit utvecklingen av den europeiska E85-marknaden och är världs-ledande inom etanoldrivmedel för tunga fordon. SEKAB är dessutom en ledande leverantör i Europa av gröna kemikalier.

Taurus Energy AB är ett av världens ledande företag inom jäsning av femkolssocker och har ett nära samarbete med forskare på Chalmers och Institutionen för kemiteknik vid Lunds universitet. De lyckade demonstrationerna i industriell demoskala av företagets senaste jäststam, Taurus04, är resultatet av ett tvåårigt utvecklingsprojekt med SEKAB och dessförinnan många års forskning.

– Vi är mycket nöjda över att dela priset med SEKAB, säger Lars Welin, vd på Taurus Energy. Vårt utvecklingsarbete stannar inte här, vi fortsätter att förfina våra patenterade jäststammar för att kunna arbeta med alla typer av cellulosabaserade råvaror och licensiera tekniken över hela världen. Vi har redan flera partners både i Europa och USA som tittar på vår jäsningsteknologi.

Den potentiella marknaden för cellulosabaserad etanol är enorm. För att kunna ersätta bara tio procent av den bensin och diesel som används i Europa krävs motsvarande ca 500 etanolanläggningar med en årskapacitet på 140 000 kubikmeter. Att Europa bara utgör omkring 15 procent av världsmarknaden visar tydligt behovet av många olika tekniker och teknikleverantörer.

Om SEKAB
SEKAB är en av Europas ledande etanolaktörer. Företaget producerar och distribuerar bioetanol som drivmedel och gröna kemikalieprodukter, samt utvecklar nästa generations etanolprocess baserad på cellulosa. Företagets uppgift är att skapa förutsättningar för och aktivt medverka till framtidens hållbara transporter med hjälp av långsiktigt hållbara biodrivmedel.
Läs mer på www.sekab.com

Om Taurus Energy AB
Taurus Energy AB är ett forsknings- och utvecklingsbolag vars mål är att kommersialisera ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete kring etanolproduktion. Affärsidén är sedan 2006 att via licensavtal överlåta rätten att använda utvecklade metoder till energiproducenter på en global marknad. Taurus har ett tiotal världsledande patent som ett 20-tal internationellt erkända forskare har bidragit till. Företaget är lokaliserat i forskningsparken Ideon, Lund. Taurus är noterat på Aktietorget.
Läs mer på www.taurusenergy.eu

Om Biofuel Digest Awards
Pristagarna utses av Biofuels Digest´s redaktionsstyrelse baserat på nomineringar från läsare. Biofuels Digest är världens mest lästa publikation om biobränslen.

För ytterligare information:
SEKAB
Jan Lindstedt, Senior Project Manager, Market & and Commercialization SEKAB E-Technology
Telefon: +46 (0) 70-527 87 22
E-post: Jan.Lindstedt@sekab.com