Sekab har tilldelats "The responsible Care Award 2020 - Caring in Covid-19 times

I början av mars, när COVID-19 pandemin nådde oss blev det Svenska Kemi- och Cleantechföretaget Sekab medvetna om att det rådde en stor brist på handsprit runt om i Sverige och Europa. På mindre än två veckor ställde Sekab i Örnsköldsvik om sin kemiproduktion för att kunna leverera både handsprit och ytdesinfektionsmedel till hälso- och sjukvården. Det har uppmärksammats av European Chemical Industry Council, Cefic som i dagarna tilldelade Sekab The European Responsible Care® Awards 2020 – Caring In COVID-19 Times i kategorin uphold and reeshape production line.

På Sekab har vi ingen historia av att tillverka den här typen av produkter och vi var inte heller registrerade hos Europeiska kemikaliemyndigheten för att ha tillstånd att tillverka och sälja desinfektionsmedel. Men vi var alla överens om att sjukvården inte skulle behöva bekymra sig om tillgång på handsprit och vi ville hjälpa till. Vi är tacksamma för att vi fick förutsättningarna för att kunna hjälpa till i en svår situation i samhället. Vi är också stolta över vad vi har uppnått tillsammans på så kort tid, säger Kristina Nilsson, kommunikationsansvarig på Sekab.

För att företag ska kunna tillverka och sälja desinfektionsmedel måste de vara registrerade hos Europeiska kemikaliemyndigheten ECHA och i artikel 95-listan i EU: s biocidförordning. Sekab var inte det, så Sekab uppvaktade både politiker och myndigheter för att få förutsättningarna för att kunna hjälpa. Den svenska Kemikalieinspektionen agerade föredömligt snabbt och utfärdade ett undantag från tillämpliga regler på grund av Covid, Det möjliggjorde för Sekab att omedelbart ändra delar av sin produktion för att inkludera produktion av desinfektionsmedel. Det tog tretton dagar från ide till första leverans.

Läs mer på Sekabs webb

• Kemikalieindustri

• bioetanol

SEKAB är ett svenskt kemi- och cleantechföretag. Vi förädlar etanol till kemikalier och biodrivmedel. Vi utvecklar teknik för nya produktmöjligheter baserade på cellulosaråvara. Vi vill bidra till att minska beroendet av fossila råvaror och bränslen.