SEKAB tecknar samarbetsavtal med Jubilant Pharmaceuticals – Nytt avtal för marknadsföring och logistik öppnar dörrar för expansion i Europa

SEKAB BioFuels & Chemicals AB har tecknat ett samarbetsavtal med Jubilant Pharmaceuticals NV Belgien, ett europeiskt dotterbolag till det Indienbaserade globala läkemedelsbolaget Jubilant Life Sciences. Enligt avtalet kommer SEKAB fungera som en försäljningsagent för marknadsföring och försäljning av Jubilant Pharmaceuticals produkter ättiksyraanhydrid och etylacetat på den europeiska marknaden.

Jubilant Life Sciences driver anläggningar i Indien för tillverkning av ättiksyraanhydrid och etylacetat och ser det här samarbetet som ett sätt att öka sin närvaro på den europeiska marknaden. SEKAB, som redan har en etablerad säljorganisation och kundbas i Europa, kommer att bistå Jubilant med logistiskt stöd samt sköta marknadsföring och försäljning. Ett samarbete som enligt Anders Fredriksson, vd för SEKAB-koncernen, går i linje med SEKAB:s satsning på Grön Kemi.

– SEKAB har lång erfarenhet av tillverkning och hantering av biologiskt framställda baskemikalier för kemiindustrin, främst med etanol som råvara. Samarbetet med Jubilant Pharmaceuticals innebär att SEKAB breddar sin produktportfölj och lägger samtidigt grunden för ett djupare samarbete i förlängningen, säger Anders Fredriksson, vd på SEKAB.

SEKAB har säkerställt lagerkapaciteten i Europa och de första volymerna av ättiksyraanhydrid och etylacetat väntas komma i oktober.

Om etylacetat
Etylacetat är ett lösningsmedel som används i bland annat tryckfärger, lacker och vid tillverkning av emaljer, plaster och gummi. Etylacetat används vid tillverkning av smakämnen inom livsmedelsindustrin och som extraktionslösningsmedel vid produktion av läkemedel. Bland de organiska lösningsmedlen anses etylacetat vara ett av de minst miljöpåverkande. Det är mycket effektivt samtidigt som det lätt bryts ned i både luft och vatten.

Om ättiksyraanhydrid
Ättiksyraanhydrid är ett reagens inom organisk syntes.  Det främsta tillämpningsområdet för ättiksyraanhydrid är som råvara till cellulosaacetat, vilket används vid tillverkning av plast och textilfibrer. Det är också en viktig råvara vid framställning av tvättmedel, modifierad stärkelse, koffein, växtskyddskemikalier, läkemedel, till exempel acetaminophen (paracetamol) och acetylsalicylsyra (aspirin), aromater och andra kemiska mellankemikalier såsom monoklorättiksyra.

Kontakt:
Anders Fredriksson, vd SEKAB, tel: +46 (0) 660 751 19
Ylwa Alwarsdotter, Marknadschef SEKAB, ylwa.alwarsdotter@sekab.com, tel: +46(0)660 75855
Kristina Nilsson, kommunikationsansvarig SEKAB, tel: +46 (0) 660 751 20

• Kemikalieindustri

• grön kemi

SEKAB BioFuels & Chemicals AB är ett av Sveriges största cleantech-företag och tillhör Europas ledande etanolaktörer. Vi importerar, tillverkar och förädlar bioetanol till fossilfria gröna kemikalier och biodrivmedel. Vi tror att vägen till en hållbar framtid går via gröna alternativ. Därför utvecklar SEKAB även nästa generations etanolprocess baserad på förnybara cellulosaråvaror. För mer information, besök www.sekab.se