Vasalöparna kan ta etanolbussen till duschen

Skidåkare som åkt Vasaloppet kommer att kunna få skjuts av bussar som drivs med förnybar etanol. Två av de så kallade ”duschbussarna”, som bussoperatören Nobina kör mellan målgången och duscharna, rullar på biodrivmedlet ED95. Vasaloppsveckan inleds på fredag med Kortvasan.

– Det är glädjande att Vasaloppsåkarna kan få en miljövänlig resa till omklädningsrummen. Om fler bussbolag väljer ED95 är det en vinst för miljön, klimatet och människors hälsa, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert vid SEKAB.

Till vardags, när etanolbussarna inte skjutsar skidåkare, är de en del av Nobinas bussflotta i stadstrafiken i Falun. Totalt körs 19 etanolbussar i Faluns stadstrafik. I hela landet finns det cirka 800 bussar som tankas med etanoldrivmedlet ED95.

– Etanolbussarna fungerar väldigt bra i stadstrafiken i Falun. Att de körs med ett förnybart drivmedel gör bussen till ett ännu mer miljövänligt transportmedel, säger Andreas Blomqvist, driftledare på Nobina i Falun.

ED95 är ett förnybart biodrivmedel för tunga transportfordon som lastbilar och bussar som SEKAB har arbetat med i mer än 25 år. Drivmedlet består till 95 procent av etanol och används i anpassade dieselmotorer.

– Vi önskar att fler gör som Vasaloppet och Nobina och väljer förnybara drivmedel. Det behövs fler etanoldrivna bussar och lastbilar på vägarna om regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 ska kunna uppnås, fortsätter Lena Nordgren.

Genom att köra på ED95 i stället för diesel är det möjligt att kraftigt minska utsläppen av fossil koldioxid från buss- och lastbilstrafik. Även utsläppen av skadliga partiklar i luften minskar kraftigt med ED95. ED95 finns som färdigt biodrivmedel och som så kallad masterbatch, vilket möjliggör lokalt producerad ED95.

Vasaloppsveckan startar den 21 februari med Kortvasan och avslutas söndagen den 2 mars med Vasaloppet.

Kontakt:
Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert SEKAB