Pressmeddelande -

Selam ♥ Södra Teatern presenterar: Tarrus Riley feat. Duan Stephenson och I-Octane

Onsdag 10 februari, Södra Teaterns Kägelbana
Kl. 20.00-02.00, showtime: 21:30
DJ’s: Ashman& Selecta Keon

På tisdag 10/2 intar reggaesångaren och låtskrivaren Tarrus Riley scenen på Kägelbanan tillsammans med två av reggaevärldens mest lysande namn just nu: Duane Stephenson och I-Octane! Duane Stephenson, född i Kingston, Jamaica och tidigare leadsångare i gruppen To-Isis, har hyllats för albumet From August Town med sånger om kärlek, tradition och andlighet på VP Records. 22 -årige artisten I-Octane har redan hunnit samarbeta med artister som Beres Hammond, Buju Banton, och Assassin.

Brooklynfödde Tarrus Riley är son till jamaicanske sångaren Jimmy Riley och påbörjade sin musikaliska karriär som DJ tillsammans med Busta Rhymes. Han antog sitt stjärntecken Taurus (med stavningen “Tarrus”) som artistnamn och spelade in sina första singlar på sin pappas bolag Love & Promotion. Han samarbetade tidigt med saxofonisten och producenten Dean Fraser, som producerar mycket av Tarrus material och spelar med i bandet.

Tarrus Riley har släppt tre album: Challenges (2004), Parables (2006) och Contagious (2009). Contagious har gästartister som Damian Marley, Vybz Kartel, Etana, Konshens, Demarco and Duane Stephenson. Han fick sitt genombrott 2006 med singelhiten She's Royal från albumet Parables som blev listetta på Jamaica. ”Jag vänder mig till kvinnor och barn i mina texter, eftersom slaveriets efterdyningar har påverkat kvinnors självkänsla, och det var därför jag skrev She’s Royal . Kvinnan är familjens ryggrad och hon har makten att kunna påverka framtidens unga män och kvinnor”, säger Tarrus,

Senaste albumet Contagious är fast förankrad i rootsreggae traditionen men med klart avstamp i 2000-talet, främst producerat av Dean Fraser. Contagious sammanför smidigt mjuk lover’s rock,  socialt medvetna texter och edgy dancehall!
"Anledningen till att jag kallade det Contagious beror på att jag skulle älska om alla blev smittade, säger Tarrus. "Jag vill inte att min musik ska begränsas av ras, ålder, nationalitet eller religion, jag företräder reggae, levande musik, och jag vill att alla ska smittas av dess positiva, good vibes.”

• 2007 - Jamaica Observer Artiste of the Year
  • 2008 - Excellence in Music & Entertainment (EME) Awards - Cultural Artiste of the Year (nominated), Male Vocalist of Year Award, Song of The Year ("She's Royal")
  • 2008 - Reggae Academy Awards - Best Reggae Song, Most Popular Song (both for "She's Royal"), Best Solo Male Vocal Performance, Breakthrough Reggae Artister
  • 2009 - Caribbean-American Heritage Awards - Reggae Runnins Caribbean Heritage Award
  • 2009 - MOBO Awards - Best Reggae (nominerad)

Diskografi

• Challenges (2004), Yaman
  • Parables (2006), VP
  • Contagious (2009), Cannon Productions/VP

Regioner

Selam arrangerar konserter med liveband, DJ: s och dansworkshops, festivaler, klubbkvällar och seminarier. Allt som spänner inom ramen för global musik - från kubansk hiphop till senegalesisk m’balax.

Genom olika nätverk arbetar vi också med utvecklingsfrågor inom musik och kultur i ett både svenskt, nordiskt och internationellt perspektiv.

www.selam.se

Karolina Arrieta Otero

Presskontakt Projektkoordinator Stockholm

Om Selam

Selam grundades 1997 av Teshome Wondimu och är idag en etablerad aktör i Stockholms kulturliv.
Vi arrangerar konserter med liveband & DJ' s, driver festivaler, klubbkvällar och seminarier med fokuset inställt på musik & kulturella uttryck som formats i en global värld!

Genom olika nätverk arbetar vi också med utvecklingsfrågor inom musik i ett både svenskt, nordiskt och internationellt perspektiv.

Selam äger även independantlabeln Selam Sounds och etiopiska labeln Muzikawi.

För mer information gå till www.selam.se

Selam
Mäster Mikaelsgata 2B