Snart dags för Ruben Blades på Selam Sounds, 11 augusti!

Snart dags för Ruben Blades på Selam Sounds, 11 augusti!

Selams endagsfestival, ”Selam Sounds”, är tillbaka och har nöjet att presentera en av spanskspråkiga världens mest kända låtskrivare, sångare, skådespelare, jurist och politiska aktivist: Ruben Blades!

2004 blev Ruben Blades utnämnd till turistminister och bosatte sig i Panamá under fem år. Sedan han blev klar med ämbetet 2009 har Ruben Blades sakta tagit upp turnerandet igen, detta parallellt med skivinspelningar, böcker och filmer. Förutom att vara en av latinvärldens absoluta toppmusiker är han även jurist, författare och skådespelare. Bla medverkande han i Daniel Espinosas film Safe House som karaktären Toby Frost - på särskild begäran av Denzil Washington! Han är en sann multibegåvning på en rad konstnärliga plan. Bland alla artister han samarbetat med finner vi bland annat Calle 13!

Klipp från Latin Grammys, Ruben Blades & Calle 13 "La Perla" http://youtu.be/nUCAXiXgV9g

Artister Selam Sounds 11 Augusti 2012, Annexet Stockholm Globe Arenas

Dörrar: 18-03, Biljettino: www.selam.se

Rubén Blades (Panama/NY) (kl. 22.00)
En av den spanskspråkiga världens mest kända låtskrivare, sångare, skådespelare, jurist och politiska aktivist! Musikaliskt står Rubén alltid med en stadig fot i de svängiga Afro-Kubanska rytmerna, experimenterandes med Latin Jazz genren och med Nueva Canción rörelsens medvetna texter som grund.

Chancha Via Circuito (Buenos Aires) (kl. 21.00)
ZZK producenten och artisten Chancha tar oss med på en resa genom sydamerikanska rytmer transformerade till ett globalt konstnärskap i en mix av elektronisk argentinsk folklore, cumbia och hip hop.Många upptäckte Chancha Via Circuito på återkommande klubben Zizek Nights, i Buenos Aires. Kvällarna blev en enorm succé och satte Cumbia Digital på kartan! Zizek Nights har på senare år utvecklats till skivbolaget ZZK och tillsammans med andra DJs på ZZK turnerar Chanca runt om både i Sydamerika och hela världen.

Simone Moreno (Sverige) (kl. 20.15)
Simone Moreno från Salvador da Bahia (Brasilien) är numera bosatt i Stockholm och har en över tio år lång solokarriär och flera kritikerrosade album i bagaget. Tillsammans med bandet Os Lourinhos (medlemmar från Calle Real, Sofia Karlsson, Robyn, Blacknuss) har hon spelat massor runt i Europa och fått fin kritik för nya skivan "Planetas" (bl a 5/5 i DN och med på Agrells topplista i SDS över förra årets bästa skivor). Musiken är en resa runt jorden i känslor och musikstilar där reggae möter afro möter jazz möter soul möter samba och
t o m lite svenskt vemod, men med ett sjuhelsikes sväng som gemensam nämnare!

Slag från hjärtat (Sverige)  (kl. 19.30)
Slag Från Hjärtat är ett 9-manna band med rötterna i Stockholm och Uppsalas förorter, och en av de mest lovande grupperna inom svensk reggae just nu. Bandets sound är tung, dansant baktakt - omöjlig att stå still till. I maj 2012 släpptes singeln “Sträck Ut Din Hand”, där Ras Udo, en av bandets
tre sångare, kombinerar sin unika stil med ord
från rapparen STOR ur Ayla-kollektivet (STOR, Carlito,
Muhammed Ali, Mack Beats).
 Budskapet som Slag från hjärtat leverar är enkelt: Solidaritet, broderskap och kärlek över gränserna!

Samtal & Barhäng i Fania Room (från kl 18)
Nathan Hamelberg och Miguel Sida spelar gamla skivor och samtalar om hur salsa blev salsa; hur mambo, soul, jazz och karibisk musik sammanstrålade i New York, hur skivbolaget Fania lyckades både samla och förändra latinscenen som ingen annan gjort innan, hur den unge panameñon Rubén Blades kom in och vitaliserade Fania, först bakom kulisserna som låtskrivare, och senare som världsartist - och hur allt detta påverkat Sveriges musikscen från sjuttiotalet till idag.