Succé för Selam Festival i Addis Abeba 2011

Succé för Selam Festival i Addis Abeba 2011

Under andra veckan i januari på det nya året drog Selam Festival Addis Abeba, Etiopien igång!  Artister, ljudtekniker och producenter kom i en strid ström från både Sverige, Uganda och Kenya för att medverka och runtom i Addis hängde gigantiska vepor och banderoller med festivalens logga – på lokalradion kunde man höra både svenska Emilia blandat med lokala artister.

Festivalen inleddes med två intensiva workshopdagar i management, ljudteknik, radioteknik och copyright med inbjudna talare som belyste aktuella frågor inom östafrikansk musikindustri. De inbjudna internationella artisterna ledde även egna workshops och bjöd på uppskattade musikaliska smakprover inför festivalen. Under en intensiv helg omvandlades den enorma trädgårdsparken utanför Ghion Hotel till en två dagars sprudlande fullpackad musikfestival.

Selam Festival bjöd på internationella artister som Simone Moreno (SE), Muthoni The Drummer Queen (KE), Benon (UG)och Daniel Lemma och Emilia (SE) som alla sammanstrålade med flera av Etiopiens mest populära artister som Eyob och Tsedenia. Festivalen bjöd även på underhållning i form av eldjonglörer, akrobater och etiopisk folklore med dans och musik gruppen Ethiocolor med gäster. Totalt slöt ca 8000 människor upp för att ta del av evenemanget!

Det stora medieuppbådet både innan och under festivalen bidrog till succén via ett flertal intervjuer både i radio och tv.

Selam i samarbete med Yisakal Entertainment vill härmed sända ut en stort tack till artister, delegater och publik, ett varmt tack till våra finansiärer Sida, Svenska Institutet och stort tack till Svenska Ambassaden; alla ni som var med och gjorde den andra upplagan av SELAM FESTIVAL i Addis Abeba, Etiopien till en succé!
Sist men inte minst vill vi tacka alla er här hemma i Sverige som bidragit till Selams arbete för att skapa förutsättningar för nya samarbeten och kulturella utbyten mellan Sverige och Östafrika.

För information om projektet och programmet som ägt rum, se http://www.selam.se/section.php?id=0000000668

Teshome Wondimu med Selamcrew
Verksamhetsledare för Selam