Hälsa och CSR på arbetsplatsen – en win-win

Vårens stora upplaga av Rädda Barnens stegtävling är nu avslutad. Runt om i Sverige har över 2500 personer fördelade på över 140 företag valt bort hissen, bilen och bussen för att istället promenera. Med ett snittsteg på 10 812 steg per dag har deltagarna tillsammans gått motsvarande 18,5 varv runt Jorden. Förutom att deltagarna har gått för sin egen hälsa har även varje persons deltagande bidragit till en summa på drygt 125 000 kr till Rädda Barnens globala hälsoprojekt EveryOne.

Select Wellness och Rädda Barnen har arrangerat Rädda Barnens stegtävling sedan 2012. Sedan dess har stegtävlingen dragit in över 600 000 kr till projektet EveryOne. Ett perfekt sätt för arbetsgivaren att kombinera hälsa och CSR på arbetsplatsen – win-win för alla.

Rädda Barnens vision är att inget barn under fem år ska dö i sjukdomar som går att förebyggas. Därför arbetar EveryOne aktivt med globala hälsoinsatser för både mödrar och nyfödda. Under 2014 gjordes stora framsteg i det arbetet, mycket tack vare bidrag från Rädda Barnens stegtävling och andra givare.

Till hösten kommer en ny chans att stega för barnen och den egna hälsan. Resultat från vårens utvärdering visar att 99 % av deltagarna tyckte det var kul att vara med i stegtävlingen. 91 % tycker att tävlingen har inspirerat dem till ett aktivare liv och hela 99 % tycker att det är viktigt att arbetsgivaren satsar på medarbetarnas hälsa.

Select Wellness är störst i Sverige på aktivitetstävlingar till arbetsplatser. Mer information om höstens stegtävling hittar ni på steg.se