Lyckas på marknadsplatser online - Del 1. Produkt beskrivning

Hur lyckas man egentligen på marknadsplatser? Hur står man ut bland sina konkurrenter på de största plattformarna?

Vi kommer gå ut med 3 olika artiklar kring hur du lyckas på marknadsplatser. Vi startar med en av de viktigaste punkterna - din produktbeskrivning.

Ta del av denna artikel för att lära dig hur du utklassar dina konkurrenters produktbeskrivning.

Produktbeskrivning

Dagens konsument är smart och en expert på att göra research, därför är det extra viktigt att ha en tydlig och detaljerad produktbeskrivning idag. Det är i produktbeskrivningen du svarar på alla frågor som konsumenten har om produkten. Det är i produktbeskrivningen du ska övertyga konsumenten att lägga din produkt i varukorgen och fullfölja köpet.

"Jag ser fortfarande inte värdet i detta och har inte heller tid att skriva detaljerade beskrivningar."

Full förståeligt, men då kommer konsumenten troligtvist googla den här produkten för ytterligare information, hamna på en annan sida med bättre och mer detaljerad information om produkten, och sen då? Tja, du förlorade försäljningen.

En annan fördel att tänka på, ju längre beskrivningen är, desto längre tid tar det att läsa den och därmed stannar konsumenten längre på din produktsida. Detta är med andra ord bra för din SEO.

Tänk lite på det själv ett ögonblick, skulle du köpa en produkt online som endast har 1 mening i produktbeskrivningen?

Har du funderat färdigt och är redo för att skriva en produktbeskrivning som kommer utklassa alla andras och övertyga konsumenten om att de behöver din produkt? Grymt.

För vi kommer att gå igenom våra bästa tips om vad du ska tänka på när du skriver en bra produktbeskrivning.

Målgrupp

Skriv inte för alla. Fokusera på din målgrupp och ta reda på vad de är intresserade av och se till att anpassa din text efter det.

Du vill skriva som om du skriver direkt till kunden. Därmed är det viktigt att du känner din kund. Vilket språk använder de? Uppskattar de en mer formell eller en mer humoristisk ton? Kommunicera på samma språk som de gör.

Försök att göra det personligt. Eftersom du inte får den personliga face2face-kontakten som du skulle ha i en fysisk butik, måste du inkludera lite personlighet i din text.

Informativ

Du vill att din produkt ska uppfylla ett behov, eller hur? Lämna då inte potentiella kunder med frågetecken huruvida din produkt kommer att uppfylla deras behov eller inte. Svara på dessa frågor i din produktbeskrivning.

Om vi tar en ansiktsrengöring som exempel. Passar den till yngre/äldre? Män/kvinnor? Är den bra mot akne? Eller är den super återfuktande? Hur använder jag den? Hur ofta ska jag använda den? Vad ska jag inte använda tillsammans med denna produkt? Vilka är de viktigaste ingredienserna? Innehåller den SPF?

Låt oss ta ett annat exempel, kläder. Antalet returer på kläder brukar kunna vara ganska hög jämfört med andra produkter. Därför vill du vara säker på att du ger kunden så mycket information som möjligt, särskilt om storleken på produkten. Ett bra tips här är att lägga till modellens längd och storlek i din beskrivning. T.ex. "Modellen på bilden är 172 cm lång och bär storlek S". På så sätt kan kunden se hur den storleken ser ut på en verklig person och förhoppningsvis vara lite mer säker på vilken storlek hen ska välja.

Sökord

Inkludera dina sökord i din beskrivning. Återigen, vad söker din målgrupp efter? Se till att inkludera dessa söktermer i din beskrivning.

Vissa marknadsplatser som t.ex. Amazon, som nästan fungerar som en slags sökmotor men istället för att ställa en fråga söker konsumenten efter en produkt de letar efter, är det ännu viktigare att du har dina sökord i din titel/beskrivning. Om du inte inkluderar dessa, hur förväntar du dig då att konsumenten ska hitta din produkt?

Säljande

Vad är det som gör din produkt bättre än dina konkurrenters'? Varför ska din målgrupp köpa just din produkt? Hur kan din produkt ge dem mer värde?

Lek med fantasin här, få dem att föreställa sig hur din produkt kan ge dem mer värde. Ett bra tips här är att gå igenom dina kundrecensioner. Vad skriver dem om produkten? Hur har den här produkten gett dem mer värde?

Om vi tar ansiktsrengöring som ett exempel igen, låt oss säga att den är super återfuktande och består av ingredienser som kan ge dig den där Hollywood-glowen. Då kan du skriva något i stil med:

"Denna rengöring består av noggrant utvalda ingredienser som har visat sig lugna huden och lämna den återfuktad med ett maximerat lyster.

Ingrediens A hjälper till att minska fina linjer och förebygger åldrande. Ingredienser B och C är xxx och fungerar som en xxx som ger din hud en jämnare och glowigare look.

Denna produkt är fri från xxx och passar därmed även dig med känslig hy. Du kan använda den både i din morgon- och kvällsrutin, före applicering av xxx och efter applicering av xxx."

VIKTIGT. Ljug inte för din kund. Om du vill ha med fakta, se till så att den verkligen stämmer. Med andra ord, skriv inte något som din produkt inte gör bara för att få mer försäljning. Precis som dålig karma så kommer det komma tillbaka till dig.

• marknadsplatser
  • marketplaces