Helgmys för alla

Helgmys för alla

I vår introduceras, för första gången någonsin, chips på den glutenfria butikshyllan. Semper lanserar glutenfria chips i två spännande smaker: Creamy Dill och Chilli & Lemon.

Sempers nya glutenfria chips är gjorda av linser respektive kikärtor och är både laktos- och glutenfria. Flera av dagens chips kan innehålla vetemjöl, vilket utesluter glutenintoleranta och de konsumenter som vill undvika gluten.

– Det är inte alltid helt tydligt för konsumenten vilka chips som är glutenfria. Snacks från standardhyllan kan innehålla vetemjöl och dessutom innehåller många av dessa produkter laktos, säger Johannes Lindgren, produktchef på Semper.

Sempers glutenfria chips erbjuder massor av smak. Chilli & Lemon består av kikärtschips smaksatta med kryddig chili och en lätt smak av frisk citron. Creamy Dill är krispiga linschips med en krämig dillsmak. Båda produkterna är dessutom fria från palmolja.

– Chips har fram tills nu lyst med sin frånvaro i den glutenfria hyllan och det ville vi på Semper göra något åt! Genom lanseringen av våra chips breddas helgmys-sortimentet för alla helgfirare, oavsett om man önskar ett gluten- eller laktosfritt snacks, berättar Johannes Lindgren.

Sempers glutenfria chips lanseras under april 2015. Rekommenderat cirkapris är 15 kronor. Chipsen finns att hitta i butikernas glutenfria hylla.

Taggar

SEMPER är ett av Sveriges mest välkända varumärken och erbjuder goda och näringsriktiga produkter som är bekväma och skapar trygghet hos konsumenterna. Semper har idag två kategorier: Semper Barnmat och Semper Glutenfritt. Målet är att vara en ledande aktör i Norden inom dessa kategorier. Omsättningen är cirka 1 miljard SEK och Semper har cirka 200 medarbetare i Sundbyberg, Götene och Falun. Semper ingår i det internationella konsumentvaruföretaget Hero Group med drygt 4 000 medarbetare i 30 länder. Läs mer på www.semper.se

Om Semper:
Sempers välkända varumärke borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper ledande aktör i Norden inom barnmat, glutenfritt och modersmjölksersättning. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningar finns i Götene och Falun. Semper har cirka 240 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5
miljarder SEK. Läs mer på www.semper.se

Sedan 2006 ingår Semper i det internationella livsmedelsföretaget Hero Group. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Heros huvudkategorier är barnmat, modersmjölksersättning, glutenfria livsmedel, sylt och marmelad samt hälsosamma snacks. Gruppens mission är “Delight consumers by conserving the goodness of nature” och produktportföljen består av flera välkända internationella och lokala varumärken. Hero Group har drygt 4 00 medarbetare i 19 länder.