Nya rön om modersmjölksersättning kan ge bättre hälsa och utveckling hos spädbarn

Ny svensk forskning visar att tillägg av mjölkfett i modersmjölksersättning kan minska antalet öroninfektioner och förbättra den kognitiva utvecklingen hos barn som inte ammas. Den del i mjölkfettet som kallas för mjölkfettkulemembran innehåller flera ämnen som forskarna menar är nödvändiga för att såväl nervsystem som immunförsvar ska utvecklas optimalt. Semper har följt studien under flera år och kommer nu att ändra sina modersmjölksersättningar och tillsätta mjölkfettkulemembran.

Amning är och förblir det bästa för barn under deras första period i livet och bröstmjölk är den gyllene standarden när man talar om näring till spädbarn. För barn som av olika skäl inte kan ammas finns idag modersmjölksersättningar som är säkra och ger fullgod näring. Flera studier pekar dock på att det fortfarande finns skillnader mellan barn som ammas och barn som enbart får modersmjölksersättning. Barn som ammas har visat sig ha en bättre kognitiv utveckling, ett bättre skydd mot infektioner och ett matsmältningssystem som mognar snabbare.

En nyutvecklad modersmjölksersättning har nu visat sig kunna överbrygga några av dessa skillnader. Forskare vid Umeå universitet har visat att tillägget av så kallat mjölkfettkulemembran (MFGM) i modersmjölksersättning ger en positiv effekt på barnets kognitiva utveckling. Det minskade också antalet fall av öroninflammation.

I studien fick 80 barn den nyutvecklade modersmjölksersättningen. De jämfördes med 80 barn som fick vanlig ersättning av god kvalitet och med 80 barn som enbart ammades. Barnen följdes därefter med mätningar och provtagningar fram till dess att de var ett år.

För att mäta barnens utveckling användes en internationell mätmetod, kallad Bayley III. Barnen som fick den nya ersättningen berikad med MFGM, hade ett bättre resultat än de barn som fick vanlig ersättning. Deras intellektuella förståelse och kognitiva förmåga var likvärdig med de barn som ammades.

Ett annat viktigt resultat var att antalet öroninflammationer var mycket lägre hos gruppen som fick den nya modersmjölksersättningen, jämfört med barnen som fick vanlig modersmjölksersättning. Antalet fall var hela 90% lägre än gruppen som fick vanlig ersättning och det fanns ingen skillnad alls när man jämförde med de ammade barnen.

Enligt forskarna är slutsatsen att mjölkfettkulemembranet MFGM innehåller viktiga ämnen för nerv- och immunsystemets utveckling – ämnen som hittills inte har funnits i modersmjölksersättning.

Forskningsstudien i Umeå har bedrivits med stöd av Semper. Inspirerade av de nya forskningsresultaten ändrar Semper recepten i alla sina modersmjölksersättningar från och med hösten 2014.

Referenser och länkar:

Umeå universitet, Medicinska fakulteten, Institutionen för klinisk vetenskap, Pediatrik,
Avhandling, Niklas Timby:  “Effects of feeding term infants low energy low protein formula supplemented with bovine milk fat globule membranes”

The American Journal of Clinical Nutrition
Abstract, Niklas Timby, Erik Domellöf, Olle Hernell, Bo Lönnerdal, and Magnus Domellöf:  “Neurodevelopment, nutrition, and growth until 12 mo of age in infants fed a low-energy, low-protein formula supplemented with bovine milk fat globule membranes: a randomized controlled trial”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Catharina Tennefors, FoU- och Kvalitetsdirektör, catharina.tennefors@semper.se,
tel. 0706-96 41 84