Nyhet för familjens husapotek: Semper lanserar ny vätskeersättning

Nyhet för familjens husapotek: Semper lanserar ny vätskeersättning

Semper Vätskeersättning har en given plats i familjens husapotek eftersom den är lämplig även för små barn. Alla i familjen, från 2 månader och uppåt, kan använda vätskeersättningen. Nu kan du välja mellan två olika sorter av vätskeersättning; antingen med aktiv bakteriekultur eller utan.

När ett barn drabbas av kräkningar eller diarré blir de lätt uttorkade och förlorar snabbt både vätska och viktiga salter. Sedan tidigare finns en vätskeersättning från Semper som innehåller aktiv bakteriekultur, eftersom bakteriekultur har visat sig förkorta tiden för barnets tillfrisknande. Nu lanserar Semper även en variant av vätskeersättning som är utan aktiv bakteriekultur. Båda har dock tillsatt zink enligt WHO:s rekommendationer, eftersom studier visar att även zink kan förkorta sjukdomstiden och förebygga återinsjuknande.

– Vätskeersättning är bra att ha hemma i medicinskåpet inför säsongens influensor och lätt att ta med på resor. Nu finns även valmöjligheten om man vill ha vätskeersättning med eller utan bakteriekultur, säger Karin Högstedt, produktchef på Semper.

Om produkten:
Semper Vätskersättning används vid olika sjukdomstillstånd som orsakar kräkningar och diarré. Det kan dels vara virussjukdomar, som exempelvis rotavirus och vinterkräksjuka, men även antibiotikarelaterad diarré, turistdiarré och matförgiftning.
Semper Vätskeersättning har en neutral och lättdrucken smak. Varje förpackning innehåller 8 påsar à 5,4g. En påse ger 2,5 dl vätska.
Produkten finns på apotek och har ett rekommenderat cirkapris på 65,90 kronor.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Högstedt, produktchef MME/Specialprodukter,
tfn 0702-66 48 50, e-post: karin.hogstedt@semper.se

Malin Westling, informationschef,
tfn 0733-32 31 26, e-post: malin.westling@semper.se

Kategorier

SEMPER är ett av Sveriges mest välkända varumärken och erbjuder goda och näringsriktiga produkter som är bekväma och skapar trygghet hos konsumenterna. Semper har idag två kategorier: Semper Barn och Semper Glutenfritt. Målet är att vara en ledande aktör i Norden inom dessa kategorier. Omsättningen är drygt 1 miljard SEK och Semper har cirka 230 medarbetare i Sundbyberg, Götene och Falun. Semper ingår i det internationella konsumentvaruföretaget Hero AG med drygt 4 500 medarbetare i 30 länder. Läs mer på www.semper.se

Presskontakt Head of Corporate Communication Nordics at Semper AB Nordisk Kommunikations Chef Semper AB +46 70-2761035

Godare matvanor

Om Semper AB:
Det välkända varumärket Semper borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper AB ledande aktör i Norden inom barnmat, modersmjölksersättning och hälsosamma snacks. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningen finns i Götene. Semper AB har ca 300 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group. Läs mer på www.semper.se

Sedan 2006 ingår Semper AB i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Inom Hero Group är huvudkategorier barnmat & modersmjölksersättning, sylt och marmelad samt hälsosamma snacks. Produktportföljen består av flera välkända internationella och lokala varumärken. Missionen för Hero Group är “conserving the goodness of nature”. Läs mer på www.hero-group.ch