Semper Biosfärstråk, fotograf Mikael Lundgren

Semper satsar på Biosfärstråk i Götene

En ny satsning på biosfärsområdet mellan initiativtagaren Semper, Götene kommun och Unesco Biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle, kommer att genomföras under ett par år i centrala Götene med syfte att förstärka och bidra till biologisk mångfald.

Satsningen på plats kommer förskönas med växter, insektshotell och blommor. Skyltar kommer informera om vikten av att värna naturens ekosystem och dess pollinerare. Projektet medför även en komplettering av buskar och växter av biologiska värden som finns vid befintlig gång och cykelstråk, genom nyplantering och pollineringsinriktade insatser. Satsningen grundas på kunskapsuppbyggnad om grönstråkets ekologiska karaktär och hur besökare kan uppleva och förstå de ekosystemtjänster som projektet ska kommunicera på ett lättillgängligt sätt. Insatserna kommer mer specifikt att ske utmed den gamla järnvägsbanken mellan Lidköpingsvägen och väg 44, längs ett flitigt använt vandrings- och cykelstråk.

- Det är fantastiskt att vi tillsammans med kommunen och Unesco Biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle kan möjliggöra detta biosfärstråk i anslutning till vår fabrik i Götene. Vi vill skapa en miljö som lyfter vikten av biologisk mångfald, och framför allt gynna olika pollinatörer säger, Helena Södervall, produktionschef Semper

Utöver att platsen blir mer tilltalande för bin, humlor och människor så kommer barn, industripersonal, föreningar och allmänheten också att bjudas in till olika aktiviteter under LONA-dagarna sista helgen i augusti år 2023 och 2024. LONA är Naturvårdsverkets Lokala Naturvårdssatsning vars medel har bidragit till projektet. Under dagarna i augusti kommer det att bjudas in till prova-på-aktiviteter som kopplas till platsen och till biosfärområdet. Det innebär bland annat ansvar att bevara, utveckla och stödja natur och kulturvärden, samt att vara en arena för implementering av FN:s globala mål och Agenda 2030.

Projektet har redan smugit i gång planeringsmässigt mellan initiativtagaren Semper, Götene kommun och Unesco Biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle, och den officiella starten för projektet sker den 23:e mars. Då kommer förskolebarn från Spektrum i Götene att berätta för oss om just deras tankar om biologisk mångfald. De kommer också att visa upp föremål som de har skapat, som ett symboliskt startskott för naturens biologiska mångfald utmed Semper biosfärstråk!

Ni bjuds in till att vara med vid den officiella starten av projektet och träffa barnen tillsammans med Semper, Götene kommun och Biosfärföreningen i centrala Götene

Datum och tid: Torsdagen 23 mars kl.10.00.

Plats: Vid vackert väder ses vi vid vandringsstråket (se röd markering på kartan).

Vid ostadigt väder ses vi på Spektrum (Torget/ Torggatan).

Invigningen för det nya biosfärstråket är planerat att ske i anslutning till Lona-dagarna i augusti 2023.

Vi som tar emot är några av de som medverkar i projektet:

Anette Callerud och förskolebarn från Ljungbacken

Ann-Charlotte Karlsson, Malin Sahlin och förskolebarn från Västerby

Helena Södervall, Fabrikschef på Semper, Götene

Marleen Van der Wende, Hållbarhetschef, Semper

Anne Lindfeldt, Kommunikationschef, Semper

Mikael Lundgren, Kommunutvecklare, Götene Kommun

Helena Torsell, Koordinator, Unesco Biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle

Sofia Guldbrand, Processledare, Unesco Biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle.

Kontaktpersoner:

Anne Lindfeldt, Kommunikationschef, Semper

Anne.lindfeldt@semper.se

Marleen Van der Wende, Hållbarhetschef, Semper

marleen.van.der.wende@semper.se

Mikael Lundgren, Kommunutvecklare, Götene Kommun

0511-386283 mikael.lundgren@gotene.se

sofia.guldbrand@vanerkulle.se0501-393196

Regioner

Det välkända varumärket Semper borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper ledande aktör i Norden inom barnmat, glutenfritt och modersmjölksersättning. Huvudkontoret ligger i Stockholm/Sundbyberg och produktionsanläggningar finns i Götene och Falun. Semper har ca 300 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Läs mer på www.semper.se

Sedan 2006 ingår Semper i det internationella livsmedelsföretaget Hero Group. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Hero Group har drygt 4 000 medarbetare i 20 länder.