Svensk design på ryska – populärt på MIPIM

Semrén & Månssons internationella verksamhet fick mycket uppmärksamhet under årets upplaga av fastighetsmässan Mipim i Cannes. Som medverkande i flera expertpaneler fick Magnus Månsson, arkitekt och koncernchef, och Maria Broman, arkitekt och vd för Semrén & Månsson International, inta rollen som riktiga framtidsgurus. Något som fångade intresset hos såväl publiken som flera ryska medier.

- Trenderna vi ser på den svenska och europeiska marknaden skiljer sig en del från läget i Ryssland. Vi får ofta agera pionjärer i våra ryska projekt och bana väg för mjuka, mänskliga värden som kanske upplevs självklara från ett svenskt perspektiv. Samtidigt drar vi lärdomar från Ryssland som vi tar med oss till Sverige, till exempel om hur man bygger i riktigt stor skala, säger Maria Broman.

Bland trenderna som lyftes fram för den internationella publiken kan nämnas hur svenska byggherrar allt oftare väljer att designa hela områden utifrån en viss, önskad målgrupp. Inte sällan i kombination med nya försäljningsknep – som att låta en influencer flytta in och visa upp objektet i sociala medier. Sådant är än så länge ovanligt i Ryssland. På andra områden ligger rysk stadsplanering istället steget före, som i Moskvas beslut att låta alla stora, centrala nybyggen utlysas som internationella arkitekttävlingar. Ett grepp som lett till markant högre kvalitet i staden, och som Göteborg nu tagit efter i mindre skala.

- När man jobbar med en fot på varje marknad sker en ständig korsbefruktning, men skillnaderna blir också väldigt tydliga. Projekten vi genomför i Ryssland kan till exempel förändra människors livskvalitet på ett sätt som vi inte riktigt ser i Sverige där ”alla redan är ombord”. Trender i all ära, men vårt uppdrag handlar ju i slutändan om just detta: att tillföra bestående värden som gör skillnad, säger Maria Broman.

Semrén & Månsson har i dag kontor i Sankt Petersburg och Moskva med totalt omkring 50 arkitekter, ingenjörer och konstruktörer. Fokus ligger framför allt på masterplanning, bostäder och vårdbyggnader, och bland pågående projekt märks ett påkostat bostadsområde längs Moskvafloden i centrala Moskva samt ett sjukhus i Moskva på 50 000 kvadratmeter. Förutom i Ryssland har företaget även kontor i den polska staden Stettin.

• mipim2019
  • mipim