Senab Interior lanserar Architection – arkitektritade inredningspaket till kontor

Nu lanserar Senab Interior ett världsunikt koncept med arkitektritade inredningspaket till kontor – framtagna av Sveriges ledande arkitektbyråer. Det nya konceptet går under namnet Architection och vänder sig främst till mindre och mellanstora företag med höga krav på inredning och kontorsmiljö. Genom Architection stärker Senab sitt långa samarbete med arkitekter som man har haft sedan starten för exakt 40 år sedan.

– Vi har länge sett att det finns ett glapp i branschen. Nu fyller vi den luckan med ett helt nytt koncept där företag kan få en färdig och genomtänkt arbetsmiljö skapad av välkända inredningsarkitekter – utan att det kostar något extra. Med Architection förverkligar vi många företags drömmar om ett arkitektritat kontor - målet är att utmana kontorsmöbelbranschen, säger Lars Svanström, affärsområdeschef och projektledare på Senab Interior, som även firar 40-års jubileum i år.

Senab har hämtat inspiration ifrån bland annat småhusbranschen. Där har kända arkitekter kontrakterats för att rita färdiga hus med genomtänkta koncept. Architection har sedan tagits fram i nära samarbete med fyra av Sveriges främsta arkitektbyråer: Tengbom, som är en av världens äldsta arkitektbyråer, Studio Stockholm, en ny aktör som drivs av tre etablerade arkitekter med en rad framgångsrika projekt bakom sig, designgruppen Front, som drivs av tre kvinnliga industridesigners samt TEA, en kreativ plattform med Thomas Eriksson i spetsen.

– Det känns jättekul att få vara en del i ett så spännande och helt nytt inredningskoncept. Snygga och genomtänkta arbetsmiljöer blir allt viktigare för företag idag, men det är många som varken har tid eller resurser. Med Architection får man en färdig paketlösning och kan enkelt inreda sitt kontor i den stil som passar företaget bäst. Vår kollektion ”Easy” är ett koncept för ett modernt företag där arbetsmiljön främjar trivsel och samarbete, säger arkitekten Thomas Eriksson på TEA.

De fyra arkitektbyråerna har tagit fram var sitt inredningskoncept med olika namn och karaktär. Här ingår allt som behövs för att inreda ett kontor så som arbetsplatser, konferensrum och reception. Det finns också möjlighet att göra material- och färgval. Architection by Senab finns tillgängligt från och med januari 2015.

Fyra olika inredningskoncept

• REM från Studio Stockholm: En drömsk kollektion som sätter fart på kreativiteten och arbetsglädjen.
  • New traditions från Tengbom: Arkitekterna har hämtat inspiration från den svenska naturen och här hittar man inslag från både granskog och urban stadsmiljö.
  • Easy från TEA: Ett koncept som främjar trivsel och samarbete. Inredningen kännetecknas av en hållbar, tidlös basinredning med en grafisk bas i vitt, svart och grått.
  • Årstider från Front: Ett inredningskoncept där årstiderna och naturen är tydliga inslag i färgställningar och materialval.