En senior är inte en pensionär

Varje år i februari månad genomför Seniordeal en medlemsundersökning. Undersökningen är riktad till de drygt 160 000 seniorer och pensionärer som är registrerade medlemmar hos Seniordeal och tar tempen på frågor relaterat till vidareutveckling av www.seniordeal.se samt seniorer som målgrupp. De som är intresserade av detaljer kring våra insikter och resultat från undersökningen är välkomna att kontakta oss.

Årets undersökning genomfördes som tidigare under två veckors tid i form av en webbenkät som medlemmarna tog del av via veckobrev och Facebook. Utöver frågor om vad för typ av seniorrabatter och erbjudanden man vill se mer av blev även medlemmarna tillfrågade om aspirationer och irritationer. Fokus låg främst på att få större förståelse för vad begreppet senior innebär för de som ingår i gruppen samt hur det utmärker sig från exempelvis pensionär.

En senior är inte en pensionär

Medlemmarna fick tilldela attribut i form av beskrivande adjektiv till ordet senior och ordet pensionär. De fem adjektiv som var vanligast förekommande för att beskriva en senior var orden: Erfaren, aktiv, ålderdomlig, utåtriktad och viljestark. Det finns alltså en koppling till livserfarenhet och aktivitet, och främst förekommer positivt laddade ord. En pensionär beskrivs som: Erfaren, ålderdomlig, aktiv, sparsam och sysslolös.

Tre av orden associeras alltså till både seniorer och pensionärer, men i olika grad. Förutom att pensionärer ses som äldre kopplas de även allt mer samman med lägre aktivitetsgrad och att vara sysslolös.

Med tanke på att närmare 70% av de tillfrågade själva är pensionerade, och att majoriteten av dem föredrar att kallas för senior, kan man konstatera att det föreligger en samhällsbild av pensionärer som inte stämmer med den bild gruppen själv identifierar sig med.

Vi vet att verkligheten inte alltid stämmer överens med hur man uppfattar saker och ting, och att pensionärer självfallet är aktiva och minst lika utåtriktade som seniorer, och att det här inte betyder att det är en stor skillnad mellan dem som kallar sig seniorer eller pensionärer. Vi tycker dock att undersökningen ger insikt i hur orden uppfattas. Att det tyder på att man pratar om seniorer och pensionärer på olika sätt - vilket gör att den här skillnaden i uppfattning finns.

Insikter i korthet

• Medlemmarna upplever en skillnad mellan att vara senior och pensionär
  • Senior uppfattas som ett positivt laddat ord
  • Vi ser ett stort intresse för familjerelaterade aktiviteter och upplevelser
  • Långresor och att flytta utomlands lockar
  • Vardagssysslor man helst klarar sig utan är bland annat: Städning, bilköer och tvättning.
  • Förståelse för målgruppens ekonomiska situation

Växande antal respondenter

Den första undersökningen som genomfördes 2014 lockade svar från närmare 3000 respondenter. Året därpå, 2015, var svarsantalet uppe i 5000. I årets undersökning har vi fått in över 8300 svar - siffror klart jämförbara med undersökningar som genomförs av SCB (Statistiska centralbyrån). I och med det stadigt växande antalet respondenter får vi mer tillförlitliga och representativa svar från målgruppen. Vi märker även att intresset för undersökningen har ökat hos medlemmarna då underlaget ofta leder till märkbara förändringar i de erbjudanden som tas fram och vår egna kommunikation med medlemmarna.