Flera studier visar att matttefobin i många fall uppstår före skolåldern och att attityder hos syskon, föräldrar och andra vuxna kan antas spela viktiga roller.

Mattefobi påverkar människor vardag och minskar Sveriges konkurrenskraft

Stiftelsen Företagsam och Sensus studieförbund bjuder in till ett webbinarium, 7 maj, där forskare och praktiker belyser problematiken med mattefobi utifrån flera olika perspektiv.

Hjärnforskningen visar att upplevda matematiksvårigheter kan vara fobiska och i likhet med andra fobier (ormar, spindlar etc) avläsbarbara med datortomografi – hjärnan fokuserar helt på fara och flykt varvid många kognitiva funktioner blockeras. Flera studier visar vidare att matttefobin i många fall uppstår före skolåldern och att attityder hos syskon, föräldrar och andra vuxna kan antas spela viktiga roller.

Konsekvenserna på samhällsnivå är utbredda och omfattande. Matematisk förmåga har grundläggande betydelse för att unga ska ta till sig skolans undervisning i fysik, kemi och teknik och välja fortsatta studier och yrken inom dessa områden. Mattefobi försvagar därmed kompetensförsörjningen inom områden som är viktiga för Sveriges konkurrenskraft. Viss matematisk förmåga är också viktig för att människor ka kunna hantera sin privatekonomi och förstå ekonomiska förhållanden i arbetslivet, i olika ideella engagemang och i den demokratiska styrningen och uppföljningen av offentliga verksamheter

Mot den bakgrunden har vi samlat forskare och praktiker till ett webbinarium fredagen den 7 maj för att belysa mattefobin från olika perspektiv. Budskapet är att det går att arbeta förebyggande, men också att mattefobi i likhet med andra fobier både kan lindras och botas och att insikten om detta nu måste få synbara genomslag både i skolvärlden och i folkhälsoarbetet.

Traditionellt bekämpas matematiksvårigheter med "more of the same". Barnen får räkna ännu mera, hemma och i skolan, vilket i många fall befäster en livslång matematikskräck. Forskningen visar att denna mattefobi är mätbar och utbredd - men också att den kan lindras och botas. Ledorden är individualisering och tidiga insatser. Men också folkbildning för att öka förändringstrycket på skolor och förskolor, funderar Bo Sillén, Stiftelsen Företagsam.

Det är alltför många elever som varje år lämnar skolan med otillräckliga kunskaper inom matematik. Det påverkar många olika skeenden i deras liv när de ska göra matematiska bedömningar. Jag hoppas att denna genomlysning bidrar till att de aktörer som i sin vardag har som sitt uppdrag att hjälpa elever med deras matematiksvårigheter får inspiration att samordna och stärka sina insatser för att bättre förstå och kunna hjälpa de elever som har det extra svårt" fortsätter Anders Johansson, Stiftelsen Företagsam och fd ombudsman på Lärarförbundet.

Mattefobi gör livet onödigt svårt för många. Kan vi hitta sätt där studieförbundens människosyn och pedagogik kan bidra till ett bättre läge är vi väldigt glada. Vår förhoppning är att detta blir starten på en större folkbildningsinsats som kommer att göra skillnad, säger Ann-Katrin Persson, förbundsrektor på Sensus studieförbund.

Anmälan till Webbinarium - Bli vän med mattedraken
Webbinariet genomförs i Zoom fredagen den 7 maj kl. 09.30-11.20. Zoom-länk kommer att mailas ut två dagar innan webbinariet till alla som anmält sig. Anmäl dig här

Bo Sillén, Stiftelsen Företagsam, bo.sillen@foretagsam.se, 070-8123960
Anders Johansson, Stiftelsen Företagsam, anders.f.j@icloud.com, 073-3530091
Kjell-Åke Waldner, Sensus studieförbund, kjell-ake.waldner@sensus.se, 070-4624919

Stiftelsen Företagsam är initiativtagare till föreningen BUNT, Barn Upptäcker Naturvetenskap och Teknik som arrangerat flera seminarier på temat ”Små barns hjärnor och lekfullt lärande”. Vid det senaste seminariet på Tekniska Muséet i Stockholm avhandlades bl a ”mattefobi” som enligt hjärnforskarna kan jämföras med fobier för ormar eller spindlar. Mot den bakgrunden tog Stiftelsen Företagsam initiativ till en diskussion med Sensus studieförbund om en folkbildningsdag för att göra begreppet känt, men också för att visa att mattefobi kan lindras och till och med botas, vilket nu resulterat i detta webbinarium.