Senzime presenterar resultat från övervakning av syrebrist med CliniSenz

Senzime presenterar resultat från övervakning av syrebrist med CliniSenzTM

Uppsala, 11 november 2014. Senzime AB (publ) meddelar idag resultaten från en preklinisk försöksserie där bolagets instrument CliniSenzTM utvärderats för automatisk och kontinuerlig mätning av laktat (mjölksyra) i samband med så kallad ischemisk magsäck (syrebrist).  Försöken har utförts i samarbete med MD Biomedical AB som har utvecklat en probe (kateter) Onzurf® för provtagning av metaboliska förlopp på ytan av organ eller vävnader.

Ischemi innebär att blodförsörjningen till ett organ eller vävnad inte räcker till vilket kan uppstå vid komplicerade kirurgiska ingrepp typ transplantationer, canceroperationer och även vid blodproppar. De vävnader som framförallt är känsliga för otillräckligt blodflöde är hjärta, njurar och hjärna.

Ischemisk magsäck är ett syndrom då syresättningen kraftigt och snabbt reduceras till vissa delar av magsäcken med snabb stegring av laktatnivån. En vävnad som drabbas av ett ischemiskt tillstånd har svårt att återhämta sig och risken är att vävnaden dör. Idag har man små eller begränsade möjligheter att snabbt upptäcka ischemiska tillstånd i vävnader. Genom att koppla CliniSenzTM till Onzurf® mikrodialysprobe på ytan av organet kan förloppet övervakas kontinuerligt och säkert.

Försöken visar att CliniSenzTM genom on-line mätning tillsammans med Onzurf® probe kan monitorera laktatnivåerna under ett pågående förlopp av syrebrist i magsäcken. Studien bekräftar möjligheten att identifiera störningar som inte hade kunnat upptäckas med befintliga mätmetoder. Studien har utförts vid Umeå Universitet och omfattar åtta försöksobjekt. Den förbättrade metoden bör i framtiden kunna bidra till ökad överlevnad efter komplicerade kirurgiska ingrepp av tarm, magsäck och matstrupe. Nästa steg är att vidareutveckla metoden för humant bruk.

”En kontinuerlig laktatkurva ger en tidig indikation i vilken riktning blodförsörjningen i vävnaden håller på att utvecklas. Detta kan ge nya möjligheter för övervakning av patienter efter operation som t ex att inte i onödan behöva operera patienten igen”, säger Per-Jonas Blind , M.D, Ph.D vid avdelningen för kirurgi vid Norrlands Universitetssjukhus och huvudansvarig för studien.

”Vid kliniska studier och akademisk forskning finns många applikationer av intresse att monitorera tex glukos eller laktat i blodet eller i specifika organ. Med CliniSenzTMär det möjligt att genomföra kontinuerliga mätningar och därmed tillföra värdefull data till den kliniska utvärderingen och framtida nya behandlingsformer ”, säger Lena Söderström, VD för Senzime AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lena Söderström, VD för Senzime AB

Tel: 0708-1639 12, e-post: lena.soderstrom@senzime.com

Pernilla Abrahamsson, VD för MD Biomedical AB

Tel: 070-373 74 72, e-post: contact@mdbiomedical.se

Om Senzime

Senzime utvecklar och säljer analysinstrument med tillhörande förbrukningsmaterial och tillbehör. Utrustningen möjliggör automatiserad och kontinuerlig mätning av viktiga ämnen, bland annat glukos (socker), i biologiska vätskor. Många moderna läkemedel tillverkas av levande celler som hämtar sin näring ur en glukoslösning. Glukosnivån bör mätas kontinuerligt för att säkerställa maximal produktivitet i tillverkningen och BioSenzTM är ett analysinstrument som löser denna uppgift.  Instrumentet lanseras globalt av Applikon, Senzimes marknadsledande partner. Kontinuerlig glukosmätning behövs även inom sjukvården för att öka patientöverlevnaden vid komplicerade kirurgiska ingrepp. Ett annat område där online-mätning kan vara värdefull är inom dialysvården. För dessa ändamål utvecklar bolaget instrumentet CliniSenzTM. Bolagets aktie är sedan 2008 noterad på Aktietorget. www.senzime.com

Om MD Biomedical AB

MD Biomedical är ett innovativt medicintekniskt företag som har utvecklat en unik mikrodialysprobe, Onzurf®som placeras och samlar prover från ytan av organet. Med Onzurf®kan man följa metabola förlopp och därmed övervaka organens status både under och efter operation. www.mdbiomedical.se

• ischemia therapy
  • mjölksyra
  • transplantation
  • laktatmätning
  • laktat
  • anastomos
  • canceroperation
  • syrebrist

Om Senzime

Senzime utvecklar och säljer analysinstrument med tillhörande förbrukningsmaterial och tillbehör. Utrustningen möjliggör automatiserad och kontinuerlig mätning av viktiga ämnen, bland annat glukos (socker), i biologiska vätskor. Många moderna läkemedel tillverkas av levande celler som hämtar sin näring ur en glukoslösning. Glukosnivån bör mätas kontinuerligt för att säkerställa maximal produktivitet i tillverkningen och BioSenz är ett analysinstrument som löser denna uppgift. Instrumentet lanseras globalt av Applikon, Senzimes marknadsledande partner. Kontinuerlig glukosmätning behövs även inom sjukvården för att öka  patientöverlevnaden vid komplicerade kirurgiska ingrepp samt för att förbättra dialysvården. För dessa ändamål utvecklar bolaget instrumentet CliniSenz. Bolagets aktie är sedan 2008 noterad på Aktietorget.

För mer information, se www.senzime.com eller vänligen kontakta:

Lena Söderström, VD

Tel. +46 (0)18 51 56 40