Senzime redovisar positiva resultat från klinisk utvärdering

Uppsala, 24 november 2014. Senzime AB (publ) redovisar positiva resultat från den kliniska utvärderingen av bolagets analysinstrument CliniSenz®. Syftet var att under glukosbelastning påvisa nyttan av CliniSenz® förmåga att följa blodsockernivån automatiskt och kontinuerligt hos patienter med förhöjt fasteblodsocker. Utvärderingen innefattade 10 patienter och skedde i samarbete med ProHelia företagshälsa i Uppsala.

"Behovet av att kontinuerligt mäta blodsockernivån är stort, såväl inom sjukvården som för att öka medvetenheten hos till exempel diabetiker och överviktiga om hur mat och dryck kan påverka deras hälsa. Nu har vi ytterligare påvisat nyttan av CliniSenz® och tar nästa stora steg när vi lanserar OneSenz® – en produktifiering av CliniSenz® som riktar sig till såväl öppen sjukvård som till forskning", säger Lena Söderström, VD för Senzime AB.

Baserat på erfarenheterna som Senzime erhållit från CliniSenz® utvecklar bolaget nu OneSenz®. Instrumentet kan med mikrodialys mäta både laktat och glukos. OneSenz® har kortare väg till marknaden då användningsområden med monitorering inom exempelvis utbildning, forskning och idrott inte har samma produktkrav som ett intensivvårdsinstrument. Lanseringen av OneSenz® planeras ske under andra halvåret 2015.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lena Söderström, VD för Senzime AB

Tel: 0708-16 39 12, e-post: lena.soderstrom@senzime.com

• glucose monitoring
  • glukosmätning
  • senzime ab
  • senzime
  • laktat
  • monitorering
  • on-line
  • kontinuerliga mätningar
  • mikro dialys