Kommunen startar ny detaljplan för Karlavagnstornet

I tisdags tog stadsbyggnadsnämnden i Göteborg beslut om att påbörja arbetet med en ny detaljplan för det område på Lindholmen där Karlavagnstornet ska uppföras. För bara några veckor sedan skrevs kontraktet på marken där tornet ska stå och tisdagens beslut innebär att projektet går enligt plan.

Ola Serneke, initiativtagare till Karlavagnstornet och VD för SERNEKE som ska bygga skrapan, är nöjd med kommunens beslut.
- Detta innebär att projektet löper enligt den tidplan vi satt upp. Att kommunen tagit detta beslut är avgörande för projektet och det är givetvis både roligt och viktigt att de ser positivt på utvecklingen, säger han.
-Etapp 1, där även höghuset ingår, ska stå klart 2019 och där ska vi ge benämningen blandstad en riktig plats i verkligheten, förtydligar Ola Serneke.

Utveckling på Lindholmen
Detaljplanen omfattar området Karlavagnsplatsen på Lindholmen, där SERNEKE ska bygga Göteborgs första skyskrapa samt 12 kvarter med bostäder, kontor, handel och service. Området ska utformas enligt Vision Älvstaden i avsikt att skapa en välintegrerad stadsdel som är hållbar i såväl ekologisk, ekonomisk, social och kulturell bemärkelse, som lever hela dygnet, alla dagar.
- Detaljplanearbetet, som innebär en prövning av möjligheten att bygga enligt förslaget, blir speciellt och omfattande på grund av den stora exploateringen och skyskrapans höjd. Knäckfrågor som måste lösas är bland annat buller, geologi och stadsbild, säger Gunnar Persson, avdelningschef för plan på Stadsbyggnadskontoret.

Tätt samarbete mellan kommun, byggbolag och arkitekter
Stadsbyggnadskontoret påbörjar arbetet med den nya detaljplanen under 2015 och under det kommande året kommer SERNEKE att jobba tätt tillsammans med kommunen för att hitta rätt förutsättningar för projektet. Redan efter jul börjar den amerikanska arkitektbyrån Skidmore, Owings & Merrill, SOM, färdigprojektera skrapan tillsammans med sina nordiska partners, Entasis och Semrén & Månsson.

Bild: SOM arkitekter

Kontakt:
Ola Serneke, VD, SERNEKE Group AB, tfn 0706- 24 39 90
ola@serneke.se

Gunnar Persson, avdelningschef plan, Stadsbyggnadskontoret, tfn 031-368 18 20
gunnar.persson@sbk.goteborg.se

• serneke bygg
  • karlavagnstornet
  • karlavagnsplatsen
  • göteborg

• Skåne

SERNEKE är en bygg- och anläggningskoncern med tillhörande projektutvecklingsdel. Bolaget startades 2002 och är redan en av Sveriges största byggkoncerner.

SERNEKE har bred förankring i Västsverige med huvudkontor i Göteborg samt lokalkontor i Strömstad, Trollhättan, Alingsås, Varberg, Borås, Halmstad och Malmö. Genom förvärvet av Värmdö Byggentreprenader AB är SERNEKE nu även etablerat i Stockholm.

Uppdragsgivare är i första hand kommuner samt kommunala och statliga bolag. Dessutom har företaget många uppdrag för industri- och handelsföretag, fastighetsbolag och större byggbolag.