Nordens största multisportanläggning döps till Göteborgs Nya Arena

Nordens största multisportanläggning börjar ta form i stadsdelen Kviberg i Göteborg. Nu när hälften av byggtiden är genomförd passar man på att namnge anläggningen. Projektnamnet Änglagården byts ut mot Göteborgs Nya Arena.– Målsättningen med projektet är att bidra till att utveckla Göteborg som idrottsstad, säger Ola Serneke, VD på SEFA, som tillsammans med Nils Wi-berg, VD på Prioritet Finans, står bakom det gemensamma multiprojektet.

Sportanläggningen är unik i sitt slag och kommer bland annat inrymma en skidanläggning inomhus, en fullstor fotbollsplan, två idrottshallar, grundskola, idrottsgymnasium, restaurang, idrottshotell, gym, skadeklinik för idrottare och föreningslokal. Byggnaden kommer att bli en av Göteborgs största med en yta på 45 300 kvm. Det kan jämföras med Malmö Arenas 51 000 kvm och Friends Arenas ca 100 000 kvm.

Ett beslut har nu tagits om att välja bort projektnamnet Änglagården till förmån för Göteborgs Nya Arena. Aktörerna bakom projektet vill att föreningar från hela Sverige ska känna sig välkomna och att namnet skall vara mer neutralt.– Det ska vara en öppen och folklig anläggning som allmänheten ska ha tillgång till. Det vill vi spegla även i namnet, säger Nils Wiberg, VD och huvudägare i Prioritet Finans-koncernen.

SEFA och Prioritet Finans genomför projektet tillsammans och de båda bolagen äger gemensamt anläggningen. Projektet är inte bara unikt ur ett idrotts- och samhällshänseende, utan också ur ett ekonomiskt perspektiv. Många arenor i Sverige har haft svårt att få verksamheten att gå ihop. Göteborgs Nya Arena är redan idag fylld med hyresgäster vilket innebär att ekonomin i projektet går enligt plan. Några av de blivande hyresgästerna är Sodexo, Göteborgs Kommun, Nordic Wellness, Aspero Idrottsgymnasium, Änglagårdsskolan, IFK Göteborg Akademin, IFK Kliniken Rehab och Grunden BOIS.

Byggnationen av anläggningen påbörjades under hösten 2012 och en invigning av den färdiga anläggningen sker sommaren 2015.

För ytterligare information:
Ola Serneke, VD SEFA, 0706-24 39 90
Nils Wiberg, VD Prioritet Finans, 0706-26 79 72
www.goteborgsnyaarena.se

• Economy, Finance

• göteborgs nya arena
  • änglagården
  • göteborg
  • serneke

Om SEFA
SEFA är en koncern inom bygg, anläggning, fastighetutveckling och delar av industrisektorn. Bolaget startades 2002 och är redan en av Sveriges största byggkoncerner.

SEFA har bred förankring i Västsverige med huvudkontor i Göteborg samt lokalkontor i Strömstad, Trollhättan, Alingsås, Varberg, Borås, Halmstad och Malmö.

Uppdragsgivare är i första hand kommuner samt kommunala och statliga bolag. Dessutom har företaget många uppdrag för industri- och handelsföretag, fastighetsbolag och större byggbolag.
Under 2013 beräknas SEFA omsätta ca 1,5 miljarder kronor.

Läs mer på www.sefa.se.

Om Prioritet Finans
Prioritet Finans ingår i den familjeägda svenska koncernen Prioritet Group. Efter mer än 30 år i branschen är vi ett av Sveriges ledande kredithanteringsföretag. Med över 1,5 miljarder i eget kapital står koncernen, oberoende från banker och investeringskapital, helt på egna ben och utan påverkan av eventuella finanskriser. Affärsidén är att utan ägarintresse snabbt, professionellt och smidigt förse svenska företag med rörelsekapital och skydd mot kreditförluster. Prioritet Finans är ett alternativ för företag som av olika anledningar behöver hjälp att snabbt och tryggt stärka sin likviditet och/eller administration. Med över 4000 kunder och köp av fakturor för mer än 5 miljarder kronor varje år är företaget inom detta område marknadsledande.