Både höga och låga betyg för servicenivån i detaljhandeln!

Både höga och låga betyg för servicenivån i detaljhandeln!

Finns det en koppling mellan de mest framgångsrika detaljhandelsföretagen och deras förmåga att ge service? Se vinnarna och avgör själva!

När vinnarna i ServiceScore® 2013 korades den 10:e april var det ett detaljhandelsföretag som vann priset som det företag som svenskar ansåg ger bäst service oavsett kategori – Systembolaget. Priser delades även ut i flera detaljhandelskategorier och i flertalet av dessa kan man ana en direkt koppling mellan förmågan att konsekvent ge en hög serviceupplevelse och framgång i sina marknader.

I kategorin livsmedel vann - ICA, i kläder och mode - Dressman, i hemelektronik - Kjell & Co, i apotek – Apoteket AB och slutligen bland bensinföretagen – Statoil. Systembolaget vann även priset för bästa detaljhandelsföretag oavsett bransch.

Bland de detaljhandelsföretag som var med i mätningen var det två som stod ut på ett negativt sätt – Lidl och Siba. Båda dessa fick mycket låga ServiceScore-värden.

Handel totalt

1. Statoil

2. OK/Q8
3.  Preem

Mätningen genomförs med hjälp av ett riksrepresentativt urval via Cint (webbpaneler med över 400 000 panelister).  ServiceScore® utnämningarna bygger på över 2000 svenska konsumenters svar på hur olika företag ger dem service och vilka företag som de anser har gett dem service över eller klart över deras förväntningar!

För mer information;

www.servicescore.se