ServiceScore® - Den största samlade oberoende mätningen av service i Sverige.

Comviq bäst, men telekombolagen upplevs inte ge lika god service som andra branscher i ServiceScore 2023

ServiceScore® har under åren 2013 till 2023 frågat svenska folket om hur de upplever den service olika företag ger dem. Företagen i kategorin Telekom har som bransch sedan start upplevts ge sämre service än företag i andra kategorier. Detta trots att den upplevda servicenivån har förbättrats under de tio år som vi gjort mätningar. Problemet eller branschens utmaning är att företag i andra branscher också har förbättrat sin service.

ServiceScore® för 2023 är inget undantag, vilket innebär att kategorin som helhet har förbättrat sin upplevda servicenivå men inte i tillräckligt stor grad för att klättra uppåt i tabellen.

Bland företagen i topp finns två kvar från 2022 års mätning. Ettan Comviq är fortfarande nummer ett när man får ge sitt omdöme och tvåan Tele2 likaså. Ny trea är Telia som tagit pallplats på Halebops bekostnad.

I ServiceScore® mäts den faktiskt upplevda servicenivån. Traditionella mätningar (SKI m.fl.) fokuserar på kundrelationen. Service ges dock inte enbart till de befintliga kunderna. I ServiceScore® inkluderas alla som har haft en kontakt på något sätt, alltså även de potentiella kunderna!

Nomineringarna till ServiceScore® bygger på svaren från en riksrepresentativ undersökning där drygt 3000 personer i åldrarna 18 - 79 år har svarat. För att vara nominerad ska man vara topp tre i sin respektive kategori.

Vill ni ha mer information? Kanske en rapport med ett mer detaljerat resultat med utveckling över tiden, en muntlig eller digital presentation för ert företag eller information om hur man får sitt diplom. Se bifogat dokument.