ServiceScore® - Den största samlade oberoende mätningen av service i Sverige.

ICA forsatt i topp när det gäller upplevd service i kategorin Livsmedel

Få områden har haft ett sådant fokus hos konsumenter och i media som utvecklingen av priserna på livsmedel. Trots detta har kategorin Livsmedelshandel förbättrat sina värden i ServiceScore® 2023 jämfört med både 2019 och 2022. Jämfört med starten av ServiceScore 2013 har aktörerna inom kategorin förbättrat kundernas serviceupplevelse år för år förutom mellan 2018 och 2019 då den stod still.

År 2013 rankades kategorin på sjätteplats avseende service av kunderna och 2023 har detta förbättrats till en tredje plats.

Under samtliga år, 2013 till 2023, har samma företag vunnit kategorin och det gäller även för 2023 där ICA är vinnaren. Till tvåan Willys är det ett litet hopp ner och till trean Coop och övriga inom kategorin är det ett ännu större hopp.

Ser vi på förhållandet mellan konsumenter som är mycket nöjda med service och de som är mindre nöjda med service från samma företag är det en mycket stor spännvidd i kategorin. I topp ligger ICA där det går nio mycket nöjda på varje som är missnöjd. I botten Lidl där förhållandet är två mycket nöjda på varje missnöjd.

I ServiceScore® mäts den faktiskt upplevda servicenivån. Traditionella mätningar (SKI m.fl.) fokuserar på kundrelationen. Service ges dock inte enbart till de befintliga kunderna. I ServiceScore® inkluderas därför alla som har haft en kontakt på något sätt, alltså även de potentiella kunderna!

Nomineringarna till ServiceScore® bygger på svaren från en riksrepresentativ undersökning där drygt 3000 personer i åldrarna 18 - 79 år har svarat. För att vara nominerad ska man vara topp tre i sin respektive kategori.

Vill ni ha mer information? Kanske en rapport med ett mer detaljerat resultat med utveckling över tiden, en muntlig eller digital presentation för ert företag eller information om hur man får sitt diplom. Se bifogat dokument.