ServiceScore® - Den största samlade mätningen av service i Sverige

Volvo bäst på service 2022 med behagligt avstånd till närmaste konkurrent!

Mycket stor skillnad på hur bilmärken prioriterar kundbemötande och serviceupplevelsen

Det är sedan länge ett välkänt faktum att i takt med att bilarna blir alltmer lika så blir bemötande och serviceupplevelsen alltmer avgörande för om ett bilmärke behåller en kund eller inte. Upp till 70 % av alla som bytte bilmärke angav att de gjorde det för att man var missnöjd med bemötandet och inte med själva bilen. Det var innan pandemin och kriget i Ukraina störde leveransförmåga och tillgång till reservdelar.

ServiceScore® har sedan start 2013 mätt hur svenska folket upplever det kundbemötande och servicenivå i en över 20 kategorier eller klasser. Personbilar är en av dessa klasser och inkluderades från 2015 och framåt. På ett övergripande plan har den upplevda servicenivån i kategorin ökat sedan 2013 och ServiceScore® är inget undantag.

De 16 bilmärken som ingick i 2022 års mätning uppvisade en mycket stor spridning när det gäller den upplevda servicenivån och bemötandet – från mycket starka siffror till mindre bra.

En viktig iakttagelse är att flera bilmärken har en mycket stor andel som upplever att de får service under eller klart under deras förväntningar. Bland dessa finns både premium och medelklass.

Bäst i klassen är Volvo som försvarar sin första plats och som har en stor marginal till tvåan Mercedes. Volvo har också den lägsta andelen som uppger att de är missnöjda eller mycket missnöjda med bemötandet. Trea är Audi.