Allt större problem med stopp på grund av felspolningar i Strängnäs kommun

Det blir allt oftare stopp i avloppssystemen runtom i Strängnäs kommun.

- Vi ser att problemet ökar. Stoppen beror på att fel saker spolas ner i toaletterna. Våtservetter, dambindor och hushållspapper är de största bovarna, säger Andreas Bander, distributionschef inom VA.

Varje dag spolas mängder med tops, tamponger, snus, kondomer, våtservetter, hår och andra föremål ner i toaletten. Ibland kommer föremålen ända fram till reningsverket, men oftast fastnar de på vägen i avloppsledningar och pumpar. Detta orsakar stopp.

Hur drabbar det mig?

- Stopp kan leda till översvämning med illaluktande avloppsvatten på ditt badrumsgolv. Stopp längre ut i ledningsnätet eller i våra pumpstationer gör att drifttekniker behöver lägga arbete på att få loss det som fastnat. Detta arbete kostar mycket resurser och pengar, säger Andreas Bander.

I vissa områden är problemen så omfattande att pumparna måste rensas dagligen för att inte gå sönder.

- Det är tydligt att det rör sig om våtservetter, hushållspapper och dambindor som felaktigt spolats ner i toaletten. Den typen av material eller papper snärjer ihop sig i stora härvor som fastnar i pumparna. Härvorna växer snabbt och gör att pumparna inte orkar pumpa eller går sönder, säger Andreas Bander.

Vad kan man spola ner i sin toalett?

- Det enda som ska spolas ner är det som passerat kroppen och toalettpapper. Därför är det en god idé att ställa in en papperskorg i närheten av toaletten, säger Andreas Bander.

Fakta/Det är skillnad på papper och papper

• Toalettpapper och hushållspapper eller pappersservetter är tillverkade av helt olika sorters pappersfibrer.
  • Toalettpapprets fibrer löser snabbt upp sig i vatten medan hushållspapper och servetter måste hålla ihop för att kunna suga upp större mängder vatten.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Bander, distributionschef VA, 016-10 67 30.