Skolelever i juryn om Strängnäs har bästa kranvattnet

I årets upplaga av Kranvattentävlingen bjuds en ny, viktig grupp in i juryn, skolelever. Regiontävlingarna kommer förläggas till skolor, som prioriterar mat och dryck och där man är noggrann med att det ska vara riktiga råvaror och väl tillagad mat.

– I år har vi också valt att bjuda in skolelever att medverka i juryarbetet, säger Linda Bühlmann, projektledare för Svenskt Vattens Kranvattentävling. Vi vill öppna ögonen på eleverna och visa dem att vatten är en ypperlig dryck, fortsätter hon.

Gott vatten vill man ha mer av

I hemmen använder varje person i genomsnitt 160 liter vatten varje dygn. Av det används ca 10 liter till dryck och mat.

Som dryck betraktat är kranvattnet inte bara hälsosamt utan dessutom det billigaste alternativet, i genomsnitt ca 4 öre per liter.

Juryns främsta kriterier för ett vinnande vatten är att man ska vilja släcka törsten med det. Ett gott vatten ska ha en viss karaktär och mineralitet och ska inte ha några oönskade dofter eller smaker. Det ska finnas livlighet och friskhet i det.

Blir Strängnäs den nya vinnaren?

Förra tävlingstillfället, 2010, tog Falun hem vinnartiteln.

– Det känns väl som det är dags för en ny vinnare, säger Peter Andersson hoppfullt, produktionschef inom VA.

Visserligen får kommunens invånare vårt dricksvatten från Norsborgs Vattenverk i Stockholms län. Men materialet i ledningarna och deras kondition är väl så viktigt. Våra ständiga kontroller visar att vårt dricksvatten håller hög kvalitet, framhåller han.

Kvalificerad jury

Vid regionfinalen som går av stapeln på Skiljeboskolen i Västerås deltar en kritisk jury. Svenskt Vattens jurymedlemmar består av Gunilla Hultgren Karell och Jan Holmström och juryns ordförande Solveig Sommarström, alla erkänt duktiga sommelierer med vana att känna små viktiga detaljer i dryck och att skriva om det i vintidningar. De lokala jurymedlemmarna Sandra Gheysari och Björn Andersson är även de duktiga sommelierer och vinskribenter.

Från mitten av september pågår tävlingen runtom om i landet och kommunerna samlas till regionfinaler i nio olika städer. I varje regionfinal utses två vinnare som sedan får gå vidare till riksfinalen i Stockholm den 21 oktober.

Strängnäs bidrag tappas på en skola upp i två specialflaskor och transporteras vidare för bedömning av juryn i Västerås.

– Dricksvattnet kontrolleras kontinuerligt och vi vet att det smakar bra, säger Christina Ödman, chef för kvalitetskontroll vid VA. Så, varför inte inleda helgerna med en after work med ett glas svalkande, hälsosamt och närproducerat kranvatten, avslutar hon.

Med Vänlig Hälsning

SEVAB

Vid frågor är ni välkomna att kontakta:

Peter Andersson, chef produktion VA vid Eskilstuna Strängnäs Energi & Miljö

Telefon: 0700-86 26 25

Christina Ödman, chef kvalitetskontroll VA, Eskilstuna Strängnäs Energi & Miljö

Telefon: 0700-86 23 44

Sara Kroné Karlsson, marknadskommunikatör- och koordinator, Eskilstuna Strängnäs Energi & Miljö

Telefon: 0701-67 21 71