Utmärkelser för goda insatser i föreningslivet

SEVAB har sedan ett antal år tillbaka ett stort engagemang i föreningslivet genom ett samarbete som grundar sig på att våra elavtalskunder väljer hur våra sponsringspengar ska fördelas på de lokala ideella föreningarna inom idrott och kultur som valt att samarbeta med oss, vilket nu är hela 35 stycken.

Nu har vi gått ett steg längre och tagit fram ett koncept med utmärkelser för goda insatsers i föreningslivet som vi tycker borde uppmärksammas. Vem som helst kan nominera en person, grupp eller händelse i någon av de kategorier vi valt att belysa.

De kategorierna man kan nominera i är:

• Årets eldsjäl

Årets eldsjäl är tänkt att tilldelas en person som med ett brinnande intresse engagerar sig i föreningslivet och bidrar med både stort och smått.

• Årets miljöinsats

Vi tycker att det är viktigt att alla bidrar till en hållbar utveckling av vår miljö. Det här priset är tänkt att uppmärksamma små och stora insatser som bidrar till en positiv utveckling för nuvarande och kommande generationer.

• Årets prestation

Årets prestation tilldelas en person eller grupp som har åstadkommit något som har resulterat i en utveckling utöver det vanliga.

- Vi vill uppmärksamma föreningslivet och lyfta fram sådant som kanske inte annars kommer fram. Prissumman på 10 000 kronor per kategori tillfaller föreningen som helhet och vi vill nu få in massor av nomineringar, säger Pia Dahlén kommunikationschef på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö. Priset delas ut i oktober på den årliga föreningsträffen i oktober då vi på SEVAB samlar representanter från de föreningar som har valt att samarbeta med oss.

Fakta:

Nomineringsperioden är 19 januari till och med 15 september 2015. Man kan nominera flera olika insatser i samma kategori, dock bara en i varje anmälan. Nomineringarna görs på sevab.com. Vinnarna i respektive kategori utses av en jury som består av representanter från Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö. Vinnarna presenteras på det årliga föreningsmötet i oktober och därefter på SEVABs hemsida och facebook.